Is het beter (gezonder) een appel of peer met schil te eten?

in/onder de schil zouden juist de betere eigenschappen zich bevinden..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
14K

Het beste antwoord

Volgens deze site ligt het juiste antwoord in het midden, het hangt dus van de vrucht af of de vitamines onder de schil geconcentreerd zitten of juist niet:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vanwege de interessante bronvermelding +10

Andere antwoorden (6)

Dat klopt. De meeste vitamines van een vrucht zitten vlak onder de schil. Dat geldt ook voor bv aardappels trouwens.
Dus goed wassen en met schil en al eten is het gezondst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een biologisch gekweekte appel of peer betreft wel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ondanks dat biologisch fruit niet met pesticiden is bespoten kun je het fruit voor consumptie beter wel even wassen. Je weet nooit wie er allemaal met vieze vingers aan gezeten heeft, voor jij het kocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jc54
13 jaar geleden
Het zijn niet alleen die vieze vingers, denk ook eens aan vliegen/vogelpoep, alle viezigheid die er in de lucht zit
(zure regen) e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal Jc! En zandkorrels als het fruit op de grond gelegen heeft.
Dat geknars tussen je tanden is ook niet fijn. En de plukker kan er ook nog over geniest hebben...
het is inderdaad gezonder om een appel of peer mét schil te eten,want die bevatten noodzakelijke en gezonde vitaminen (peer: b.v. kalium en pectine) en appels bevatten vitamine C en ook nog anti-oxiderende middelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, goed afwassen en oppoetsen tot ze glimmen, dan zijn ze op hun best.
Uit de koeling vind ik ze nog lekkerder dan op kamertemperatuur.
jc54
13 jaar geleden
ik dacht dat je beter peer en appel met schil kunt eten omdat hier de meeste vitamines zitten, echter vertelde mij de peuterspeelleidster dat dit achterhaald is en dat je beter kunt schillen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de schil (Het is al gezegd) bevinden zich de meeste vitaminen.
Ook is gezegd dat je bij bespoten fruit daar ook meer gif aantreft. Daarom bij voorkeur biologisch.
Nog niet gezegd: voor kleine kinderen of voor mensen met (over) gevoelige darmen, kunnen schilletjes fikse krampen veroorzaken. Vooral schillen van peren kunnen enorm hard zijn en kinderen kauwen `(vaak) nog niet zo intensief.Dat kan (minder leuke) gevolgen hebben voor de onvolgroeide of kwetsbare darmen.
Matig dus!