Waarom smaakt het eten minder lekker als je alleen moet eten?

Ik kook graag en hou van lekker eten, maar als ik alleen ben en ik kook voor mezelf smaakt het eten lang niet zo lekker. Waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

omdat eten ook als een sociaal gebeuren gezien/ervaren wordt. De omstandigheden maken dat je meer of minder lekekr eet.
Ongeveer zoals die fles goedkope wijn in Griekenland op het terras lekkerder smaakt dan thuis
anneliez
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ooit Bacardi meegenomen uit Spanje, het smaakte hier voor geen meter. +

Andere antwoorden (7)

Als het gezellig is met iemand smaakt alles lekker, misschien ben je dan wat minder op de smaak gefocust omdat je afgeleid wordt.
Ik ben het met je eens, alleen eten is ook niets voor mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de lijn is het wel goed maar je mag bij mij komen eten hoor ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgesproken en heel gezellig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar je went eraan alleen te eten
als je met meerdere mensen bent, denk je minder aan de smaak, en meer aan de gezelligheid.
alleen, kan je eigenlijk alleen maar denken aan het eten.
misschien helpt om een gezellig muziekje voor de sfeer op te zetten als je weer eens alleen eet ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat herken ik, ik heb het zelf ook altijd. en ik denk dat het komt omdat eten in onze (En volgens mij in de meeste, zo niet alle) cultuur iets is wat verbonden is met gezelligheid. eten is een sociale bezigheid, het is voor ons veel meer geworden dan voedingsstoffen binnen krijgen zodat je in leven blijft. we maken er meestal iets leuks van, nemen er even de tijd voor. we zijn opgevoed met samen eten. en als je dan dus alleen eet...lijkt het net alsof er iets ontbreekt en smaakt het minder lekker..
ik los het meestal op door 1, zo min mogelijk alleen te eten, 2 als je alleen eet, echt iets superlekkers te maken, 3, daar dan ook bewust van te genieten en niet tijdens t eten nog 7 andere dingen te doen zoals je mail checken of GV lezen..,4 muziek op te zetten
eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je normaal gesproken met meer(dere) eet is het vreemd om alleen te eten nadat je gekookt hebt. Het duurt vrij lang voordat je daaraan gewend bent.
Is het eenmaal normaal voor je om alleen te eten smaakt het in je eentje ook prima.
Maar met twee of meer blijft gezelliger!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me voorstellen Loenie.
omdat je eet omdat je eten moet..
koken geeft ook vaak een compliment ..van ..lekker gekookt loenie.. dat zeg je niet tegen jezelf..
samen eten is ook samen genieten..
als ik alleen ben kook ik niet, vind het niet gezellig, eet ik n broodje gezond op de bank..omdat t moet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ook maar alleen is maar alleen, en ga ik niet koken, hooguit een eitje
Eten is voor mij niet hetzelfde als benzine tanken. Als ik kook dan ben ik bewust bezig om voor mijn huisgenoten, mijn gasten en voor mezelf te zorgen. Die hebben allemaal het recht op het allerbeste wat ik voor ze kan maken. Als ik mijn ziel en zaligheid in mijn kookkunst steek proef ik dat terug.

Als ik alleen voor mezelf eten nodig heb helpt het om toch voor meerdere personen te koken. Je weet immers nooit of er onverwacht iemand op de stoep staat en zo niet, dan smaakt wat ik overheb de volgende dag ook nog prima of ik bewaar het in de vriezer. Heb je misschien zin in een bordje zelfgemaakte gebonden tomatensoep? :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondanks alle eerder gegeven antwoorden: Het is echt iets persoonlijks, en in die zin klopt je vraagstelling niet.

Voor veel mensen zal het ongetwijfeld zo zijn dat het eten ze minder lekker smaakt omdat het sociale aspect ontbreekt wanneer ze alleen eten.

Ik persoonlijk vind het heerlijk om af en toe eens in m'n eentje te zitten kanen: Lekker ongegeneerd eten van een maaltijd die m'n huisgenoot niet door z'n strot zou krijgen.
En dan de tv erbij aan met MIJN favoriete programma....ik vind het zalig zo af en toe!
Even dat 'momentje voor mezelf'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kook al zo'n 30 jaar dagelijks voor mezelf, en heb maar af en toe gezellige mee-eters....dus ik kook inderdaad op een leuk programma, waxientjes aan, en dan met een gedekt dienblad op schoot voor de buis.....ik vind starend naar de muur in 10 minuten naar binnen schuiven wat ik een half uur heb staan koken véél minder gezellig, en véél minder smakelijk, dan met m'n gedekte minitafeltje op schoot...