Wat is een "Herman"?

Dit naar aanleiding van een vraag van Rieneke, welke noten er lekker zijn in "Mijn Herman"
( http://www.goeievraag.nl/vraag/noten-lekker-herman.91820 )

Nu heb ik al het donkerbruine vermoeden dat ze het niet over haar man heeft, maar ik ben dan wel benieuwd wat een Herman wel is.

Toegevoegd na 1 uur:
Goed allemaal bedankt voor het antwoorden. Ik heb jullie allemaal geplust.

Als ik zou moeten gokken op basis van de vraag van Rieneke, dan had ik gedacht dat een Herman een broodbakmachine van de huishoudelijke produktentak van Herman den Bijker was, daar blijk ik dus behoorlijk naast te zitten.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

en herman staat ook wel bekend als vriendschapsbrood, hoewel het meer een cake is.
je krijgt van iemand een beslagje cadeau, en je gaat daar een dag of tien mee aan de slag.
je roert, voegt ingredienten toe, en roert weer een paar dagen.
dan deel je herman in vier delen, en geeft op jouw beurt weer een beslagje cadeau aan drie mensen.
vervolgens voeg je nog het nodige toe aan je eigen beslagje, en je kan gaan bakken.
herman is welliswaar erg machtig, maar ook heel erg lekker!
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ow.. .en ik maar denken dat het over een soortement van broodbakmachine gaat uit de huishoudelijke lijn van Herman den Bijker.... sla ik de plank even mis...
Rieneke1
13 jaar geleden
:))
goeie vraag dus, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jij was de eerste, dus de 10 punten gaan naar jou.

Andere antwoorden (2)

Herman is een soort brood wat na 10 dagen gisten klaar is om te bereiden.

http://culinaire.web-log.nl/culinaire/al_cookie/index.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een herman is een vriendschapsbrood. Je krijgt van iemand een stukje deeg, en je moet er elke dag ingredienten aan toevoegen. Meel, vocht, rozijnen, suiker, dat soort dingen. Na een aantal dagen is je deeg klaar om te bakken, maar eerst haal je er wat delen af om weg te geven aan vrienden. En zo gaat het maar door.
Als je herman hebt gebakken, is het een soort krentenbrood-achtig ding, wel lekker.