Aubergine heet in het Engels "Eggplant" en in het Duits "Eierfrucht". Waar komen de eieren in die benamingen vandaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

De aubergine (Solanum melongena) wordt ook wel 'eierplant' of 'eiervrucht' genoemd. Die naam is afgeleid van het Engelse eggplant. Wilde aubergines hebben namelijk het formaat en de kleur van een kippenei. In oude termen wordt ook van 'melanzaanappel' gesproken. Dit is bewaard gebleven in de Italiaanse naam "Melanzane".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Belachelijke min! Van mij het beste antwoord. Al helemaal omdat de foto erbij staat :)

Andere antwoorden (6)

Moederaubergines leggen eieren, en uit deze eieren komen kleine babyaubergines. Vandaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de ovale vorm van de aubergines doen (heel in de verte) aan eieren denken
anneliez
13 jaar geleden
De aubergine wordt ook eierplant of in oude termen melanzaanappel genoemd.
De aubergine of eierplant behoort eveneens tot de familie der nachtschaden.
Deze warmteminnende, vermoedelijk uit India afkomstige plant wordt tegenwoordig overal waar het een beetje warm is, verbouwd. De vruchten zijn onmiddellijk eetbaar, ze moeten dus niet rijpen. Hetzelfde geldt voor de courgettes. De eetbare vruchten groeien aan een ongeveer één meter hoge plant en ze komen voor in allerlei kleuren. Dit was niet altijd zo. De oeraubergine droeg kleine witte of gelige vruchtjes, vandaar de naam eierplant. Deze kleine vruchtjes vindt men nog steeds op de Aziatische markten en zijn daar zeer geliefd. Ze smaken bitter, sommige zijn maar een knikker groot. In de Thaise keuken worden ze veel gebruikt.
In Europa gebruikt men liever de grotere, langwerpige paarse, bijna zwarte aubergines.
De aubergine kwam in de middeleeuwen naar Europa, maar was hier nier erg geliefd en werd 'mela insana' genoemd: ziekmakende appel. Ook nu vindt men de naam melanzaanappel of melanzano (Italiaans) nog wel ergens in de literatuur terug. Na enige tijd ontdekte men dat de vrucht niet rauw mocht gegeten worden. Ze bevat immers het giftige solanine en vele bitterstoffen die door koken verdwijnen.
Voor gebruik worden de gesneden aubergines bestrooid met zout om deze bitterstoffen te verwijderen. Tevens zullen ze dan bij het bakken minder olie opslorpen.
De meeste bitterstoffen zijn nu, door veredeling, verdwenen uit de aubergines.
Een zeer bekend gerecht waarin aubergines gebruikt worden, is de Griekse moussaka en de Turkse "Imam Bayildi".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De naam Eggplant stamt uit de 18de eeuw toen de europese varianten van deze plant wit if geel waren. Ze leken daardoor op gansen en kippen eieren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk even hier. Alles over de aubergine.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk even hier. Alles over de aubergine - zie de link (bron)
Ja. De oorspronkelijke(re) aubergine is zo groot en wit als een ei. Iets groter. Een ganzenei. Maar melanzane is van mela insana: gekke appel