Zijn er in de kleurstof die wordt gemaakt om o.a. M&M's te maken insecten verwerkt, en welke?

Ik hoorde dit, en kan het niet geloven.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Rode kleurstof wordt nog wel eens gemaakt van schildluis. Het gaat dan echter meestal om kleurstoffen voor kleding en dergelijke, maar inderdaad ook in rood snoepgoed. De kleurstof noemen cochenille. Overigens zouden de rode m&m's aanvankelijk vervangen door deze versie, omdat de eerste versie amaranth zou bevatten, dat kankerverwekkend zou zijn. Wat overigens niet waar was, maarja, consumenten geloven alles en kochten ze dus minder. Cochenille is volkomen onschadelijk.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/M&M%27s

Hoewel ik er in eerste instantie van uit ging dat dit onzin is, kom ik toch tot het volgende. M&M's bevatten kleurstof E120 en dit wordt gewonnen uit een luis. Zie bij de bronnen, een website van Universiteit Wageningen en M&M's.

Zijn de rode niet van lieveheersbeestjes gemaakt?? ;)

Bruine m&m's E100 = Extractie uit geelwortel (Curcuma longa) / Gele kleurstof / Curcumine E120 = Een schildluizensoort / Rode kleurstof / Cochenille E133 = Synthetisch / Blauwe kleurstof / Briljantblauw FCF E160(e) = Synthetisch uit ß-caroteen / Oranje kleurstof / Beta-apo-8'-carotenal E171 = Mineraal / Witte kleurstof / Titanium dioxide

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100