Zijn er in de kleurstof die wordt gemaakt om o.a. M&M's te maken insecten verwerkt, en welke?

Ik hoorde dit, en kan het niet geloven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.9K

Het beste antwoord

Rode kleurstof wordt nog wel eens gemaakt van schildluis. Het gaat dan echter meestal om kleurstoffen voor kleding en dergelijke, maar inderdaad ook in rood snoepgoed. De kleurstof noemen cochenille.

Overigens zouden de rode m&m's aanvankelijk vervangen door deze versie, omdat de eerste versie amaranth zou bevatten, dat kankerverwekkend zou zijn. Wat overigens niet waar was, maarja, consumenten geloven alles en kochten ze dus minder. Cochenille is volkomen onschadelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aanvulling: het wordt ook karmijn en karmijnzuur genoemd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dank voor je antwoord

Andere antwoorden (3)

Hoewel ik er in eerste instantie van uit ging dat dit onzin is, kom ik toch tot het volgende. M&M's bevatten kleurstof E120 en dit wordt gewonnen uit een luis.

Zie bij de bronnen, een website van Universiteit Wageningen en M&M's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de rode niet van lieveheersbeestjes gemaakt?? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruine m&m's

E100 = Extractie uit geelwortel (Curcuma longa) / Gele kleurstof / Curcumine
E120 = Een schildluizensoort / Rode kleurstof / Cochenille
E133 = Synthetisch / Blauwe kleurstof / Briljantblauw FCF
E160(e) = Synthetisch uit ß-caroteen / Oranje kleurstof / Beta-apo-8'-carotenal
E171 = Mineraal / Witte kleurstof / Titanium dioxide