wie weet een recept voor een lekkere speciale jam,om kado te geven aan een liefhebber?

Bijvoorbeeld een combi van twee vruchten of iets feestelijks likeuren of noten etc

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Ananasconfituur.
Een echte zomerse confituur.

Ingrediënten voor 7 à 10 potten

■Koop ongeveer 1,6 kg. lekker ruikende, goed rijpe ananas.
■1 kg suiker
■1 zakje speciale jamsuiker

Bereiding

■Haal de pel van de ananas.
■Snijd de ananas in schijven. Haal het middelste stuk er uit. Snijd de rest in blokjes.
■Laat het vruchtvlees stoven in 1/2 liter water in een kookpan of in een koperen confituurpan.
■Haal de mixer door de bereiding.
■Meng twee soeplepels suiker met het zakje speciale jamsuiker. Voeg dit bij het vruchtvlees.
■Laat drie minuten koken, al roerend met een houten lepel.
■Voeg de rest van de suiker toe.
■Laat nog drie minuten koken.
■Vul de potjes met een pollepel. Sluit ze af. Uw confituur zal enkele dagen later de gewenste dikte bereikt hebben.

Toegevoegd na 11 minuten:
Ook kun je een lekkere jam maken met pompoen.
Het recept kun je op deze link vinden:

http://www.pompoenrecepten.nl/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bramen / vlierbessen met een een klein scheutje sambuca als de jam klaar is om in potten geschonken te worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rozenjam.

Een flinke hoeveelheid rode rozenblaadjes (ongeveer een vergiet vol)
Pond geleisuiker
Sap van een citroen

Breng een bodempje water aan de kook en doe de rozenblaadjes erbij. Laat het even 5 minuten koken en doe vervolgens de suiker en citroensap bij. Goed blijven roeren tot het gaat indikken. Giet de hete jam in schone glazen potjes en sluit direct de deksel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
abrikoos-frambozenjam.
lijkt me heerlijk om te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bananen met rum confiture;

2 kg.bananen,
2 citroenen,
1 kg. suiker,
1 klein glaasje rum,
2 glazen water.

De bananen schillen, in plakjes snijden, ze overgieten met citroensap ( tegen verkleuren).
Doe ze in een pan met de andere ingrediënten.Een half uur flink laten borrelen vanaf het kookpunt, (regelmatig doorroeren)en direct in schone potten vullen.

Tomaat&appelconfiture;

3 kg. tomaten (ontveld=30-60 sec.in kokend water dompelen, dan in ijskoud water en het velletje is er zo af)
2 kg. appels (Elstar,Jonagold),
2 tl. kardemompoeder,
1 vanillestokje (gespleten)
2 tl. kaneelpoeder,
2 kg. geleisuiker,(of pectinepoeder met 1,5 kg suiker)
2 l. water,
sap v. 4 citroenen.

Schil de appels, snijd in stukjes en overgiet met citroensap.
Kook de appelschillen en klokhuizen 30 min. intussen.
Verwijder de schillen en klokhuizen en bewaar het kookwater hiervan.
Snijd de tomaten in vieren en haal de harde stukjes en pitjes eruit, laat het sap in een kommetje lopen. Snijd de tomaten in stukjes
Verdeel de appel/tomaatstukjes over 2 pannen en giet het kookvocht over de pannen ( 2 keer de helft dus)
Bestrooi elke pan met 1 kg geleisuiker. Voeg de kruiden nu toe. Roer nu alles goed door met een houten lepel. Breng al roerend aan de kook en laat alles zo`n 3 min. al roerend goed doorkoken. De vruchten moeten zachte stukjes zijn maar toch stevig. Als alles gaat schuimen, even van het vuur afnemen en blijf iets langer roeren. Het schuim verdwijnt vanzelf. Vul de brandschone potjes tot aan de rand, schroef dicht en laat op zijn kop op een vochtige theedoek doek. Draai na 10 min weer om zodat ze vacuum kunnen trekken.

Het is een aardige hoeveelheid, maar iedereen wil altijd zo`n potje hebben als ik ze klaar heb. Het is nl. erg lekker.
amc