Wie weet een lekker recept voor erwtensoep?

Ik ga weer eens erwtensoep maken maar wil niet het recept op internet gebruiken,wie weet een lekker recept voor erwtensoep.
de basis weet ik wel maar met de toevoegingen maakt toch iedereen het verschillend.

Toegevoegd na 46 minuten:
ALLEEN EIGEN RECEPTEN GRAAG..VAN HET INTERNET AFHALEN KAN IK ZELF OOK ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.5K

Het beste antwoord

Ingrediënten voor 6 personen
400gr. spliterwten, stukje rookspek (ca. 150 gr.) 1 hamschijf, zout, 2 laurierblaadjes, enkele peperkorrels, zout, 4 preien, 2 aardappels, 2 winterwortels, 1 kleine selderijknol, 2 rookworst er, bos selderij.

Bereidingswijze
Breng de spliterwten met 2 liter water, het rookspek, de hamschijf, laurierblaadjes en peperkorrels en zout aan de kook. Draai het vuur laag, schep het schuim van het oppervlak en leg een deksel schuin op de pan. Kook ca. 40 minuten. Maak intussen de preien schoon en snijd ze in ringen. Schil de wortels, aardappels en selderijknol en snijd in blokjes. Schep het vlees uit de soep en snijd in blokjes. Voeg dit met de prei, wortel, aardappels en knolselderij bij de spliterwten en kook ca. 45 minuten. Voeg de laatste 15 minuten de rookworst toe. Hak de selderij. Neem de worst uit de pan en snijd in stukken. Voeg de plakjes worst met de selderij toe en warm nog ca. 5 minuten door
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha die keesje
bedankt maar heb je ook een eigen recept en niet een van internet voor me
vooruit +1voor de moeite
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is een EIGEN recept van Wavla,die het op smulweb heeft geplaatst en door mij weer afgehaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat t je eigen recept is
ik heb hem opgeslagen ik zal deze eens maken
dank je wel

Andere antwoorden (3)

Ingredienten Erwtensoep
■500 gr. spliterwten
■2,5 liter water
■75 gr. varkenskluif of mager rookspek.
■3 bouillonblokjes
■selderieknol
■selderie
■rookworst

Bereidingswijze erwtensoep:
De erwten wassen en 24 uur in het water met de varkenskluif opzetten, waarvan ca. 1 uur zachtjes laten koken.
Daarna voegt u de kleingesneden soepgroenten, bouillonblokjes en de rookworst toe.
Laat dit geheel nog een half uur zachtjes koken.
Worst, kluif of spek uit de pan nemen en de soep op smaak afmaken met zout en peper.
De worst, spek en of vlees apart opdienen met brood.

Bak pannenkoeken om na de soep te eten. Eet smakelijk!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@mariejose, Marion heeft liever niet,dat we ze van het net halen,maar deze ziet er erg lekker uit, al worden die pannenkoeken me te veel. Maar ook al ben je mijn naaste concurrent, toch een dikke plus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kan ze zelf ook van het net halen.. ik heb liever een eigen recept
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En toch...Marion , zijn het allemaal" eigen"recepten!
ik maak altijd vegetarische erwten soep in de snelkookpan.

een pak spliterwten eerst 5 uur weken in ruim water, dan opzetten met een winterwortel , een halve selderijknol, een paar uien , een prei,gewone selderij,alles in stukken gesneden, zout en peper en bouillonblokjes(al dan niet vegetarisch, zo streng ben ik ook weer niet, het gaat mij erom dat ik geen varkensvlees wil eten) onder druk brengen en een half uurtje laten koken, kan misschien wel korter.
als het klaar is even proeven, misschien moet er zout, peper of water bij.
je kunt er altijd nog in stukken gesneden worst indoen.
ik neem altijd de runderrookworst, maar er is ook vegetarisch spul dat op vlees of spekjes lijkt.
als je het zonde vindt om een halve selderijknol weg te gooien, die kun je ook blancheren en invriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Stap 1. Koken;

Breng 500 gr. spliterwten met 2½ dl. water, 1 verse worst, 500 gr. ribbetjes of schouderkarbonades en wat zout aan de kook. Een stuk zuurkoolspek meekoken is ook erg lekker. Haal zodra het water kookt het vuile schuim eraf met de schuimspaan en voeg 3 bouillontabletten toe.
Haal al het vlees na ca. 90 min. uit de pan

Stap 2. Fijnmaken;

Als je dat wilt (hoeft niet) kun je de spliterwten met het kookvocht door een zeef of een roerzeef wrijven.

stap 3. Afmaken;

Was 250 gr. prei en snijd in stukjes (of ringen)snijd 250 gr. knolselderij in blokjes en spoel even uit in een vergiet en snipper 250 gr. ui. Smelt in een andere pan 50 gr. boter, fruit alle groenten even aan, voeg ½ l. water toe en breng het geheel aan de kook. Voeg de groenten en het schoongemaakte, gesneden vlees met het kookvocht toe aan de soep en breng op smaak met versgemalen peper.

Stap 4. Serveren;

Voeg als laatste 1 bosje gehakte bladselderij toe.
Serveer de soep met roggebrood, belegd met katenspek of ontbijtspek.

De volgende dag is hij goed opgesteven, zodat je een pollepel er rechtop in kan laten staan. Een beetje water hierbij en je kunt de soep weer zachtjes opwarmen. Eigenlijk nog lekkerder deze "snert" ( want dat heet nu zo)
dan dagverse erwtensoep.
amc