dit is een heerlijk recept, waarvan je eventueel ook ingredienten weg kan laten, als je bv niet van banaan houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn heel veel kant-an-klaar mengsels, maar daar hou ik nooit zo van. Dit recept is heel gemakkelijk, je moet alleen wel even wat kruiden inslaan.

voor 4-6 personen:
• ½ tl korianderzaadjes
• ½ tl komijnzaadjes
• klein stukje pijpkaneel
• ½ tl mosterdzaadjes
• 2 kleine gedroogde chilipepers
• ca. 800 g kippenvlees van de bout,in stukjes
• 2-3 el (arachide-) olie
• 1 grote ui, fijngesneden
• 2 teentjes knoflook, fijngesneden
• 1 tl geraspte gemberwortel
• 1-2 rode chilipepers, fijngesneden
• 1 tl gemalen geelwortel (kurkuma)
• 1 blik tomaatblokjes
• 1-2 dl kippenbouillon
• 1¼ dl kokosmelk
• 3-4 el fijngesneden koriander

Maak de korianderzaadjes, komijn, kaneel, mosterdzaadjes en gedroogde chilipepers fijn in een vijzel of keukenmachine. Bak de stukjes kip in 3-4 min. rondom bruin in 1-2 el hete olie. Neem de kip uit de pan.

Verhit nogmaals 1-2 el olie in de pan en bak hierin de ui circa 5 min. Bak knoflook, gember en verse rode peper circa 2 min. mee. Voeg de geelwortel toe en het specerijenmengsel. Roer de tomaten erdoor en de bouillon en stoof de curry circa 45 min. Voeg na 30 min. de kip en kokosmelk toe. Garneer met verse koriander. Lekker met basmatirijst en naanbrood.

Gebruik voor deze curry kippenvlees van de bout, dat blijft zachter dan kipfilet.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja plus! Een heerlijk puur recept. Kan met veel verschillende ingredienten gemaakt worden. Gister heb ik toevallig dit nog met pompoen gemaakt, altijd een succes! Als toevoeging: wat nog lekkerder is, is om de specerijen voor het vijzelen even te roosteren in een droge pan. De geur die dan vrijkomt is echt heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je, dat is inderdaad een goede toevoeging. Veeeel lekkerder dan uit een pakje, al die pure geuren in huis!
fruit uien , doe er de kipfilet bij om te garen.
voeg op het laatst wat lepels currypasta toe.
kook rijst en speziebonen, en meng alles door elkaar.
dit is een simpel recept, maar wel lekker!
13 jaar geleden
Geurige kipcurry.

Ingrediënten:

8 kipfiletjes

zout en peper naar smaak

1 el olijfolie

2 uien, gepeld en in 4 stukken gesneden

1 tl fijngehakte verse gemberwortel

1 tl geperste knoflook

1 el hete (Madras) currypoeder

400 gr tomatensaus

1 blik (400 ml) kokosmelk

4 hele kruidnagels

4 kardemompeulen

1 kaneelstokje

zout naar smaak

Bereidingswijze
1. Spoel de kipfiletjes af en dep droog. Bestrooi met zout en peper. Verwarm de olie in een grote koekenpan op middelmatig vuur en bak hierin de kip aan. Haal de kip uit de pan en leg opzij.

2. Fruit de ui aan totdat hij doorzichtig is en voeg dan de gember en knoflook toe. Bak aan totdat het gaat geuren en roer dan de currypoeder erdoor.

3. Leg de kip terug in de pan en voeg de tomatensaus, kokosmelk, kruidnagels, kardemompeulen en kaneelstokje toe. Breng op smaak met zout en roer alles door elkaar.

4. Zet het vuur lager en laat ongeveer 20-25 minuten sudderen totdat de kip zacht en helemaal gaar is (hij mag niet meer roze van binnen zijn).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kipfilet 200-300 gr in stukjes bakken.
Ui in stukjes mee bakken.
1/2 l melk erbij en als t kookt, lager zetten.
Boontjes en aardappelblokjes er bij doen.
Currypoeder en knoflookpoeder bijvoegen.
Ong 3 kwartier zachtjes laten doorkoken.
Zout en peper erbij naar smaak.
Simpel maar erg lekker, smakelijk eten....