Als ik de aardappelen geschild en gewassen heb, moet ik ze dan weer wassen na halveren of blokjes snijden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.1K

Antwoorden (9)

Dat is wel zo verstandig, want anders gaat het erg schuimen tijdens het koken.

Gewoon halveren en een keer afspoelen is voldoende.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat met schone handen hebt gedaan zou ik geen reden weten waarom je ze dan weer moest wassen. Ze zijn dan gewoon klaar om te worden gekookt.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens Loenie gaat het anders schuimen, waarschijnlijk vanwege het zetmeel dat uit de cellen lekt die je hebt doorgesneden. Ik ben zelf lui en was ze pas nadat ik ze heb geschild en in blokken heb gedaan. Dan hoef je ze maar een keer te wassen, voornamelijk om het vuil zand af te spoelen. Voor de bacteriën die op je handen zitten of het mes hoef je het niet te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
(was geen kritiek natuurlijk, prima antwoord).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Gewoon gaan koken ;) De bacterien gaan toch dood!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weer afspoelen hoeft niet en voor het schuimen een klontje boter bij het kookwater in doen dan is dat ook opgelost.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft ze helemaal niet te wassen, als je ze al geschild hebt.
13 jaar geleden
Ik schil ze, houd ze stuk voor stuk even onder de lopende kraan terwijl ik ze even schoonwrijf, snijd ze in stukken/parten, doe ze in de pan en laat er een flinke bodem water bij lopen. strooi er iets zout over en kook ze.
Gaat prima!
amc
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zonde van al dat water, spoelen onder een lopende kraan.
amc
13 jaar geleden
Zoveel water is dat niet hoor. Ik werk heel snel en om ze te wassen heb je ook water nodig dat je in een pan of bakje doet. Ik spoel zelfs mijn afwas voor voordat ik echt ga afwassen. Is eigenlijk ook zonde toch? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, niet iedereen probeert bewust om te gaan met water, dat is natuurlijk je eigen keuze.
Geschilde en doorgesneden aardappelen zou ik niet teveel spoelen zo verlies je een heleboel vitaminen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, dat wilde ik ook antwoorden. Heb ik nl ergens gelezen of gehoord en ik geloof wel dat dat waar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin
Als je ze even laat weken in zout water worden ze krokanter bij bakken en frituren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het doen, maar het hoeft niet. Het gaat niet om de bacterien, maar om het vrijgekomen zetmeel op het snijvlak. Dit zetmeel kan ervoor zorgen dat de aardappelen tijdens het koken gaan schuimen, maar vaak valt dit erg mee, en als het gaat schuimen, is het ook niet zo erg (blijf dan bij de pan als het begint te koken. Anders komt het schuim snel onder je deksel vandaan).