Bij benodigdheden boordbak recept staat korrelgist. Is dit gewoon het gist wat in de supermarkt te krijgen is?s?

Is korrelgist dus een speciaal soort gist of kan ik de gist uit de supermarkt ook gebruiken. Daar vind ik alleen zakjes met gedroogde gist.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Koken
4.4K

Het beste antwoord

Korrelgist is gedroogde gist; omdat het meestal niet superfijn poeder is, noemen we het korrelgist. Op de verpakking staat hoe je die moet gebruiken. Dat is meestal wat verschillend van bakkersgist (verse gist): hompjes die aanvoelen als boetseerklei. Vaak moet je gist oplossen in water met soms een beetje suiker of melk. Hangt van je recept af. Zo lang de korrelgist droog blijft, zal deze niet werken, pas als hij vochtig of nat wordt komt ze tot leven. Korrelgist is langer houdbaar dan verse gist, vandaar dat supermarkten dit liever verkopen dan verse gist.