Is melk slecht samen met fruit?

Bij sommige giftige dingen moet je, als je ze hebt ingeslikt, snel veel melk drinken.

Er wordt geadviseerd een beetje melk in de koffie te doen. Dat zou bepaalde stoffen in de koffie binden, waardoor de koffie beter wordt verdragen door de maag.

Mijn conclusie: melk bindt bepaalde stoffen.

a) Is dat waar?

Zo ja:

b) Kan ik melk drinken in combinatie met fruit? Of bindt het melk dan de vitamines uit het fruit, zodat het fruit voor mij minder nuttig is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11K

Antwoorden (4)

Ik heb geen idee hoe dat zit met giftige stoffen of waaraan melk zich precies bindt.
Wel heb ik van een diëtiste gehoord dat mensen extra afvallen als ze én fruit eten én melk drinken. Dus echt de combi ervan.

Verder vind ik persoonlijk het heel vreemd om als volwassen mens melk te drinken die bedoelt is voor kalfjes. Ik ben dus niet zo'n fan van melk zoals je merkt. Ik vind het een onlogisch product voor ons.

Toegevoegd op 10-05-2009 16:29:15
Trouwens, als het zo is dat melk zich bindt aan vitaminen en dat die dan niet meer worden opgenomen, dan zou ik iedereen aanraden om helemaal geen melk meer te drinken. Vitaminen zitten namelijk niet alleen in groente en fruit...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt me niet dat dit waar is dus, je geeft jonge kinderen/dieren toch geen middel waardoor de voedingsstoffen, die ze júist nodig hebben, minder effectief zijn.
En het is niet vreemd om als volwassene melk te drinken, in mijn omgeving vind ik het eerder vreemd als mensen geen melk drinken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"in mijn omgeving vind ik het eerder vreemd als mensen geen melk drinken."
Verklaar je nader... :) Ik ben het trouwens wel met I-Deetje eens, het is bewezen dat melk voor volwassenen net zoveel goed als kwaad doet. Het is dus voor ons niet nuttig, behalve als het gaat om biologische melk: deze bevat meer omega 3 en is dus wel gezond voor een volwassene. (+1)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraagsteller, graag een referentie voor je stelling. Goed ken ik: kalk, vitaminen, goede vetten.
Slecht ken ik ook: kalk. Geeft nierstenen. Maar alleen als je heel veel melk drinkt. En slecht natuurlijk voor veel "rassen" (hoe moet ik dat uitdrukken) die na de peuterleeftijd geen enzymen meer maken om lactose te verteren. Die krijgen dan diarree en/of darmkrampen als ze melk blijven drinken.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb een vraag aan dounja
Eet u dan ook geen kaas en andere zuivelproducten?
Fruit en melk door elkaar is een combinatie die verstorend op de darmen werkt. Er komen steeds meer pakken melk met fruitcombinaties op de markt.Ook yoghurt en karnemelk worden met fruit gecombineerd. Het is net zo slecht voor de darmen als het veel drinken van appelsap. Veel kinderen krijgen van hun ouders een speenflesje met appelsap. De kinderen er diarree van.

In 1997 kwam men er achter dat dit kwam door de flesjes en pakjes appelsap die de kinderen volop toegediend kregen.Fruit en melk door elkaar verstoord de spijsvertering, niettemin brengt de zuivelindustrie het steeds meer op de markt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Best raar eigenlijk dat de combinatie van melk en fruit slecht voor je is. Er is namelijk ook "Milk and Fruit" in de winkel te koop. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is al een ouder onderzoek van de 'European Society of Cardiology', waaruit naar voren kwam dat de combinatie van fruit samen met zuivel niet goed samen gaat.
In dit onderzoek dronken zestien gezonde vrouwen een halve liter versgezette zwarte thee, zwarte thee met tien procent magere melk of alleen gekookt water. De onderzoekers beoordeelden vervolgens de celfuncties gelegen in de armslagader van de onderarm van de vrouwen door middel van hoge resolutie geluidsgolven. Dit deden zij voor en twee uur na het drinken van de thee.

Ze ontdekten dat zwarte thee de mogelijkheid van de slagaders om uit te zetten en te ontspannen verbeterde. Met andere woorden: thee verbeterde de cardiovasculaire gezondheid. Dit komt door een enzym dat fungeert als een chemische boodschapper.
Maar wanneer melk aan de thee was toegevoegd, was er geen spoor van dit effect meer te bekennen. Dit impliceert volgens de onderzoekers dat de caseïne in melk verantwoordelijk is voor het blokkeren van de positieve werking van de polyfenolen in thee.

Diezelfde polyfenolen komen ook voor in bladgroenten, fruit, granen en peulvruchten. Hierdoor kun je deze voedingsmiddelen ook beter niet combineren met zuivelproducten als melk en yoghurt. Ook dan worden de polyfenolen teniet gedaan.

Jaren geleden waren er veel diëten die bepaalde combinaties afraadden. Zo zou fruit en zuivel samen voor gisting in de darmen zorgen... hiervoor is echter nooit wetenschappelijk bewijs gevonden. Er zijn uiteraard mensen die wel gevoelig zijn voor sommige combinaties, maar als je nooit klachten hebt gehad met fruit en zuivel samen, maak je dan echt niet druk om het combineren ervan. Er zijn heel veel mensen die jarenlang elke dag bijv. een schaaltje yoghurt met fruit en granen nemen voor ontbijt en die zijn vaak supergezond!
amc