Waarom krijg je vaak een druipneus als je eet ?

Misschien is het mijn persoonlijke afwijking, maar als ik lekker in een restaurant zit te eten begint m'n neus vaak te lopen. Hebben meer mensen dat ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, alleen met warm eten. Soms wel en soms niet, dus ben ook benieuwd.

Antwoorden (8)

Heb ik ook vaak, maar met name met soep. Het warme eten triggert je slijmvliezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
om op het 2de deel van je vraag te antwoorden. Ja ik heb dat ook, bij heet eten wat temp. betreft en bij heet eten als het gaat om gekruid.
Geen idee waarom
anneliez
13 jaar geleden
Ik heb dat ook, vooral bij pittige spijzen, en dat komt omdat je slijmvliezen aan het werk worden gezet.
Het is dus geen persoonlijke afwijking! Ik heb lieven een zakdoekje bij mijn eten dan een servet :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het alleen bij heel pittig eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, mijn neus gaat niet lopen maar het puntje van mijn neus gaat wel vreselijk jeuken als ik echt heel erg lekker zit te eten.
Geen idee waardoor dat komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij pittig eten is dit volgens mij een algemeen verschijnsel. Mensen gaan zweten, neus gaat lopen en er wordt veel slijm aangemaakt.
Bij soep heb ik het ook wel eens. Ik kan me voorstellen dat dit komt doordat de soep een beetje verdampt door de hitte, daardoor komt er veel vocht in je neus (als je ten minste dicht bij je bord zit), dat vocht moet er vervolgens ook weer uit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk de dampen van het (warme) voedsel die je slijmvliezen prikkelen.
Zelf heb ik het vooral bij soep, maar mensen die wat gevoeliger zijn krijgen dat vlugger en dus ook bij vaster, al dan niet gekruid, (warm) eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je lichaam wil bij het eten van heet voedsel eigenlijk speeksel produceren. Want het hete goedje moet zo snel mogelijk uit je gevoelige mond worden weggespoeld. Daartoe produceren de zenuwen in je gezicht een neurotransmitter, acetylcholine. Dat stofje heeft als bijeffect dat het ook de neusslijmvliezen en de zweetklieren prikkelt. Die doen dan ook vrolijk mee met het waterballet, waardoor je aan alle kanten vocht uitscheidt.
Bronnen: