mag je onder de 16 alcohol drinken?

stel dat je onder de 16 bent en op een feestje een biertje drinkt, is dit dan verboden? kan de politie je aanhouden als ze weten dat je wat gedronken hebt (alcoholtest ofzo)?
ik weet alleen dat het kopen verboden is.
Het is natuurlijk onverstandig maar ik vroeg het me af.
groetjes jamie

Toegevoegd na 3 minuten:
en op een festival?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Uit dit stuk begrijp ik, dat het strafbaar is om het op straat bij je te hebben onder de 16, als dit feest dus "buiten" is, dan kan dit gevolgen hebben.

Drinken op zich is nog niet strafbaar, maar wordt afgeraden. Hoewel er nog steeds wel voor gepleit wordt.

Alcohol op straat onder 16 jaar strafbaar
op 21 december '07, 02:48, bijgewerkt 21 december '07, 07:43
DEN HAAG - Het wordt voor jongeren onder de 16 in het hele land strafbaar om op straat alcoholhoudende drank bij zich te hebben. Aan die wens van de Tweede Kamer komt het kabinet tegemoet, zo bleek donderdag tijdens een Kamerdebat.
Proeven met hogere leeftijdsgrens drank
Het kabinet was eigenlijk van plan om een dergelijk verbod aan de gemeenten te laten. Die zouden dan zelf kunnen bepalen of zij drankbezit onder de 16 wilden bestraffen. Dat plan stuitte op verzet van de Kamer. Eerder deze week zei minister Ter Horst (Binnenlandse Zaken) te zullen uitzoeken of het gewenste landelijk verbod op juridische belemmeringen stuit. Dat blijkt niet het geval.

Een paar gemeenten mogen als experiment de leeftijdsgrens voor het verstrekken van alcohol verhogen naar 18 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
wat recenter: Nr. 32
AMENDEMENT VAN HET LID ZIJLSTRA
Ontvangen 7 april 2010

Artikel 45

1. Het is degene die de leeftijd van 16 jaar nog niet heeft bereikt, verboden alcoholhoudende drank te kopen of deze in een voor het publiek toegankelijke ruimte dan wel op de openbare weg aanwezig te hebben of voor consumptie gereed te hebben.
13 jaar geleden
ronron1212
13 jaar geleden
Het gaat hierom in bezit hebben
sterredag
13 jaar geleden
En daarom zeg ikL Drinken op zich is nog niet strafbaar. Dat blijkt uit de wetgeving die kopen en bezit strafbaar stelt en het drinken dus daarin niet benoemt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje, jij had gaf het beste antwoord :)

Andere antwoorden (8)

Het is wettelijk verboden om onder je 16e alcohol te drinken. De politie kan je daarvoor ook bekeuren.
Sterke drank is verboden voor mensen onder de 18.

Toegevoegd na 27 minuten:
En op een festival gaan niet plotseling andere regels gelden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ouders daar geen probleem mee hebben is het goed. De politie doet er niets mee. Als je maar niet dronken op de fiets of brommer stapt
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
dit klopt half
Ik denk niet,dat je onder de 16 met toestemming van je ouders op een besloten feestje in overtreding bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en dit klopt dus wel :)
Volgens mij is het niet strafbaar als het een privé feestje is.
Voor scholen zijn er dan bv. ook nog uitzonderingsregels.
Zie blz. 6 op de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij is inderdaad alleen de VERKOOP van alcohol verboden onder de 16.
Je mag dus onder de 16 alcohol drinken. Maar er is een verschil tussen drinken en drinken.
In Frankrijk drinken hele families een wijntje bij het eten. (welliswaar niet hele sterke), maar toch, gedronken wordt er wel.
Wij zijn zelf helemaal geen alcohol drinkers.
Maar die ene keer dat wij thuis alcohol drinken mogen de kinders ook een nipje.
Persoonlijk omdat totaal verbod juist averechts werkt.
Maar dat was je vraag niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier krijgen de 14 ,15 ,en 16 jarige ook een wijntje bij t eten maar dan wel met water verdund
onder de 16 mag je geen alcohol drinken of kopen
als je 16 jaar bent mag je zwakke alcoholische drankjes kopen bij een supermarkt en er is zelf in den haag overwogen een paar jaar geleden om deze leeftijdsgrens naar 18 jaar te verhogen maar helaas is er dat niet doorheen gekomen
ik vind toch dat je op deze leeftijd geen alcohol moet drinken je bent nog in de groei en je riskeert zoveel om erbij te horen
dus ..met een glaasje fris kan je t ook gezellig hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dit mag niet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag, mits je toestemming van je ouders hebt.
Overigens mag je het ook kopen als je onder de 16 bent, maar niet vérkopen aan iemand die jonger is dan 16.
Voor sterke drank ligt de grens bij 18.

Misschien een leuke tip : Zuip je een keer helemaal beroerd aan de rum / cola en je raakt tot je 28 ste geen alcohol meer aan.
Bron ?
Eigen ervaring.

Blijf van die troep af als je zo jong bent. Je hersenen zijn volop in ontwikkeling en verstoring van dat subtiele ingenieuze proces is doodzonde van zo'n jong lichaam.