Hoe pakt men dit aan in een Joods-orthodoxe huishouding?

In een Joods orthodoxe keuken houdt men alles wat met melk te maken heeft en alles wat met vlees te maken heeft gescheiden van elkaar. Maar als het nu lunchtijd is mogen zij dan wel én een broodje kaas én een broodje worst samen eten?

13 jaar geleden
6.6K

Het beste antwoord

Melk en vlees mogen niet worden gecombineerd. Men gebruikt daar gescheiden eet- en kookgerei voor en er is een wachttijd tussen het eten van vlees en melk.
Vanwege de scheiding van melk en vlees zijn er drie categorieën kosjer voedsel.
Fleisjig - vlees en vleeskost; hieronder vallen het vlees en de botten van zowel zoogdieren als vogels, soep en jus en sauzen die daarvan gemaakt zijn, en al het voedsel dat zelfs maar een kleine hoeveelheid van deze genoem¬de substanties bevat. Volgens de Tora is uitsluitend het eten van vlees van herkauwende zoogdieren met gespleten hoeven toegestaan evenals dat van bepaalde vogels zoals kip, eend en gans.
Milchig - melk en melkkost; hierin zijn begrepen melk van ieder kosjer dier en alle melkproducten die daarmee gemaakt zijn, zoals room, boter, kaas, enz. en verder al het voedsel waar zelfs maar een kleine hoeveelheid van deze producten in verwerkt is.
Parve - in Nederland ook wel minnich genoemd: hieronder valt al het voedsel dat noch vleeskost, noch melkkost genoemd kan worden. Hieronder vallen bijvoorbeeld vis, eieren, fruit, groente en gra¬nen. Parve of minnich voedsel kan gemengd en gegeten worden met zowel vlees als melk (maar niet tegelijkertijd met allebei). Uitsluitend vissen met schubben en vinnen zijn toegestaan. Dus geen schaal- en schelpdieren, maar ook niet paling, meerval, zeewolf en andere roofvissen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

een broodje kaas word aan een andere tafel gegeten dan het broodje worst
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zij vlees en melk vanuit humane ten opzichte van het dier en om geestelijke redenen niet samen mogen eten, hebben zij te maken met wachttijden. Wachttijd houdt de periode in tussen het nuttigen van vlees en dan zuivel of visa versa. Zes-uur wachttijd is standaard voor alle Joden, in Nederland wachten de meeste mensen één uur nadat zij vlees gegeten hebben en voordat zij melkproducten eten. Vlees en melkproducten mogen niet tijdens dezelfde maaltijd gegeten worden, zelfs niet van aparte borden en zelfs niet als de wachtperiode voorbij is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, er moet minimaal een uur tussen zitten als je eerst vlees hebt gegeten en daarna een melkproduct wilt consumeren. Er wordt zelfs verschillende serviezen, bestek en keukendoeken gebruikt voor de etenswaren die van elkaar gescheiden moeten zijn. Vaak voor vlees roodgekleurd en voor melkproducten blauw gekleurd. Toen ik in Israël was heb ik zelf ondervonden dat na een vleesmaaltijd geen melk in de koffie als dessert mocht worden gedaan.
Amadea
13 jaar geleden
Nee, dat mogen ze niet, dat is al uitgelegd.

De Joodse kennissen die ik had, die hadden in hun
keuken twee aanrechten om goed te kunnen scheiden.