Hoe lang blijven voorverpakte levensmiddelen goed?

Het verblijf in buitenlandse oorden liep ten einde en de ijskast was nog niet leeg. Zuinig als ik ben - en tegen onnodig weggooien - stopte ik de nog ongeopende vleeswaren in een koeltas. We zouden immers nog wel een paar dagen 'on the road' zijn en dan kwam dat wel een keer van pas als snack of lunch. Onverhoopt haalde ik ze er pas vijf dagen later thuis weer uit. Ik deed twee ontdekkingen waar ik nog steeds versteld van sta. Ten eerste was de houdbaarheidsdatum al ruim vóór het vertrek verstreken, dus ik had met potentiele schimmelbommen rondgereden. Ten tweede bleek de ham nog helemaal goed én smakelijk. Hoe kán dat?

Feitelijk had ik gezondigd tegen alle regels van voedselveiligheid. De datum op het pak zei: tenminste te gebruiken tot 7 augustus. Daar was ik bijna een maand overheen. De voorwaarde van het 'indien koel bewaard' was al helemaal flagrant geschonden: gedurende vijf dagen had de verpakking in de auto gelegen, die in de zon behoorlijk warm kon worden en 's nachts redelijk afkoelde. Het enige voorschrift waar ik me aan gehouden had was het niet openen van de verpakking. Daar was 'beschermende atmosfeer' in aangebracht - blijkbaar een superconserveringsmiddel!

Wie geeft mij uitleg, hoe dit mogelijk is ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Het beste antwoord

Eten is heel lang houdbaar als je het maar op de goeie temperatuur bewaard. Pak melk kan je heel lang bewaren als de verpakking maar niet geopend is. Als je verpakkingen van producten niet opent komt er ook geen vocht of zuurstof binnen. Al het eten dat supermarkten weggooien zijn eigenlijk nog te verkopen. Maar dat gooien ze allemaal weg.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ten minste goed tot of houdbaar = het is nog langer goed dan de aangegeven datum, maar de kwaliteit kan achteruitgaan.
Producenten zijn verplicht dat soort gegevens op hun producten te zetten, en ze nemen liever geen risico dus ze houden de houdbaarheidsdatum zo kort mogelijk. En dan hopen ze ook dat jij op die datum de boel weggooit en nieuw koopt, is leuk voor de omzet. Hoe lang ze echt goed blijven is moeilijk te zeggen, is er een foutje gemaakt met het verpakken dan kan het product al voor de datum oneetbaar zijn, gaat het goed dan is het zoals in uw geval bij dit product ook een hele tijd later nog goed eetbaar.
Ga meer op uw neus ogen en smaak vertrouwen en je hoeft minder weg te gooien
anneliez