Waar haal je inmaak-zout om bonen in het zout te zetten? En wat is eigenlijk het verschil tussen inmaakzout en keukenzout?

Ik heb wel eens gehoord dat voor het inzetten van bonen inmaakzout nodig is om bederf tegen te gaan. Bonen in keukenzout zou meer kans op bederf geven dan inmaakzout. Hoe zit dat precies?

Toegevoegd na 22 minuten:
*Het zout van de slager bevat dacht ik sulfiet, om het vlees rood te kleuren. Niet echt geschikt voor groente.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Inmaakzout: "Bevat alleen puur zout, zonder toevoegingen. Dit type zout wordt bij voorkeur gebruikt als het gaat om voedsel conservering. Korrelgrootte lijkt op tafelzout, en het is verkrijgbaar bij winkels die zich specialiseren in inmaken van voedsel."
http://www.smokeysbbq.nl/techniek/zout.html

Vrijwel alle 'gewone' zout, tafelzout, is gejodeerd (er is jodium aan toegevoegd).
Sommige slagers en kookwinkels kunnen het je verkopen, maar ik vermoed dat 'gewoon' jodiumvrij zout net zo goed werkt, zie bijvoorbeeld hier:
http://www.shopwiki.nl/Nasaline-Zout

Toegevoegd na 37 minuten:
Reactie op je toevoeging: sulfiet mag niet toegevoegd worden aan vlees, ook al gebeurt dat soms toch wel.
Als je bij de slager om inmaakzout vraagt, krijg je misschien 'Pink Salt', ook populair bij BBQ-ers, dat kun je gewoon gebruiken maar het is wel rozig.
Ik zou gewoon even op zoek gaan naar niet-gejodeerd keukenzout.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor jullie hulp.

Andere antwoorden (2)

De vraag over het verschil is al beantwoord, de vraag waar je het kunt halen nog niet.
Bij de Reformwinkel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als inmaakzout kun je beter natriumbicarbonaat gebruiken, dat is hetzelfde als bakpoeder of zuiveringszout.
Let op : het is geen natriumcarbonaat, want dat is soda en dat moet je niet binnenkrijgen.