Wat is het verschil tussen tijm en rozemarijn?

Deze kruiden lijken naar mijn idee best veel op elkaar, dus ik maak mijn gerechten maar net met welk kruid ik in huis heb. Zit er een daadwerkelijk verschil tussen tijm en rozemarijn of maakt het eigenlijk allemaal niet uit?

3 jaar geleden
in: Koken
21.2K
SentWierda
3 jaar geleden
Er is een verschil in geurkracht. Rozemarijn is welriekend. Tijm is zeer welriekend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SwentWierda
De sterkte van de geur en de smaak hang erg veel af van de grond waarin je de planten opkweekt. Rozemarijn kan zeer sterk smaken en ruiken evenals tijm. Of men het WELriekend vindt is een kwestie van smaak en dus heel persoonlijk.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Welriekend is een gebruikelijke term. Tientallen, zo niet honderden ingrediënten die in de keuken worden verwerkt, zoals rozemarijn en tijm, worden welriekend genoemd. Of zeer welriekend.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SwentWierda
Ben het helemaal eens met RIEKEND, maar WELriekend blijft een kwestie van smaak en voorkeur. Zo is anijs en munt sterk riekend, maar persoonlijk vind ik het vreselijke geuren. Heel persoonlijk en dus NIET welriekend.
SentWierda
3 jaar geleden
@elder161. Ik haalde aan wat in woordenboeken staat:
tijm = zeer welriekend
rozemarijn/rosmarijn/zeedauw = welriekend.
Over de geur van anijs en munt doen woordenboeken geen uitspraken.

Antwoorden (2)

Het zijn twee heel verschillende kruiden, ze smaken ook verschillend. Wel zijn het allebei lekker ruikende kruiden, en het zijn houtige, "harde kruiden", waardoor ze goed meegekookt of meegebakken kunnen worden zonder smaak te verliezen. Maar als jij geen verschil proeft / als het verschil jou niet uitmaakt, kun je ze natuurlijk gewoon verwisselen!
3 jaar geleden
Rozemarijn heeft geurige harde naalden van ongeveer 2 cm lang. Tijm heeft kleine geurige blaadjes van enkele mm groot. Tijm komt voor als laag groeiende kruiptijm (ook in het wild op rotsgrond, b.v. in de Ardennen aan de Lesse) en als struiktijm. De struiktijm wordt het meest gebruikt naast rozemarijn in de keuken.
In de afbeelding links rozemarijn en rechts struiktijm.