Hoeveel blaadjes gelatine heb je nodig om 400 ml granaatappelsap stijf te krijgen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Koken
25.6K

Het beste antwoord

Ik heb op mijn koksopleiding destijds de vuistregel geleerd: 6 blaadjes (12g.) per halve liter vloeistof. Sommige vloeistoffen geleren minder sterk dan anderen maar na een nachtje in de koelkast is het echt wel stijf. Kijk wel uit met rauwe ananas en papaja, die zorgen ervoor dat de gelatine niet werkt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De verhouding tussen de hoeveelheden gelatine en de diverse voor pudding gebruikte vloeistof kan slechts bij benadering worden bepaald.Van invloed zijn hierbij o.a. de temperatuur in de omgeving(zomer of winter,koelkast of kamertemperatuur enz.)en het tijdsverloop tussen bereiding en gebruik(enkele uren of een etmaal).Globaal echter kan worden gerekend per liter vloeistof.
Melk 25 g.gelatine
Half melk,half koffieroom 20 g.gelatine
Karnemelk 30 g.gelatine
Vruchtensap 35 g.gelatine
Vruchtenmoes 30 g.gelatine
Water,wijn,likeur enz. 40 g.gelatine
Blaadjes gelatine kunnen verschillend gewicht hebben.