Hoe maak ik mijn groenten voor mijn kinderen lekker?

Mijn kinderen vinden steeds vaker groenten vies. Hoe zorg ik toch dat ze het lekker blijven vinden d.m.v. kruiden etc?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud zijn ze?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
XD wortelpannekoek
mn zus luste geen spruitjes, maar wel kabouterkool.... XD

Antwoorden (13)

Geprakt met een lekkere jus of saus erbij. Kinderen vinden vooral grove stukken groente vies, dus geprakt gaat dat al een stuk beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijv. Geen pure witlof maar witlof met kaas en kleine spekjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
appelmoes erover
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt het ook combineren met iets wat ze lekker vinden. Mijn zusje vind het ook erg vies, maar ze vind bijv. aardappeltjes lekker, en spinazie niet... We combineren het, en dat gaat wel goed. De lekkere gedeelte is dan de "motivatie" om de groenten toch te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb vorig jaar bij een paar pakjes bklue band een gratis kookboekje gekregen, speciaal om kinderen aan het (groente) eten te krijgen. het heet het grote beroepen kookboek, en staan heel leuke en simpele recepten in.

Wellicht dat je deze ergens (op Marktplaats oid) op de de kop kan tikken.

http://spinnensoep.blogspot.com/2010/11/het-gratis-grote-beroepen-kookboekje.html

Toegevoegd na 29 seconden:
blue band
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
15 tips om kinderen groenten te leren eten.

http://www.plantaardig.com/groenteninfo/15_tips_om_kinderen_groenten_te.htm

Dit vind ik een goede:
Geef groenten ook eens als snack in plaats van een zoet tussendoortje. Zelfs gekookte groenten kunnen zo gegeten worden.

Je hebt tegenwoordig van die zakjes met kleine paprikaatjes of (snoep)tomaatjes.

Nog een tip:
Kook wat groenen, maakt niet uit wat, maal dit met een staafmixer fijn en kneed dit door het gehakt en maak zo een lekkere gehaktbal.

En hier staan er nog meer:
http://kinderrecepten.startpagina.nl/prikbord/1815345/als-je-kind-geen-groente-lust
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mayonaise en zeggen dat het een speciaal soort patatjes zijn
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikwijls houden kinderen meer van rauwe groenten in een dipsausje dan van gekookte groenten.
U kunt de groenten ook pureren en als saus geven.
Op een stokje of gegrild zijn courgettes, paprika of maïs dikwijls een voltreffer.
Combineer de groenten met ingrediënten die het kind lekker vindt.
Maak gekleurde puree klaar: meng worteltjes, spinazie of rode kool met aardappels.
Bereid pasta met heel kleine dobbelsteentjes tomaten, sperziebonen, paprika of courgettes.
Wat doperwtjes om ogen in de puree aan te brengen, sperziebonen voor de wenkbrauwen en de mond, champignons voor de oren… en de puree ziet er zoveel speelser uit!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vinden ze het vies of misschien eerder vreemd, iets waaraan ze moeten wennen? Zoet en vet zijn de aangeboren smaken bij uitstek. Andere smaken moeten worden geleerd, door het voedsel steeds complexer te maken bij het groter groeien. Doe dat geleidelijk en geef het goede voorbeeld. Meteen spruitjes na de melkvoeding werkt niet. Gekookte worteltjes met wat boter een stuk beter vanwege de zoetere smaak en het vet, dat kinderen overigens hard nodig hebben in de groei.

Laat je niet verleiden om de smaak van alles te vervlakken met flinke lepels appelmoes of mayonaise (vaak ook erg zoet) want daar leren kinderen vooral appelmoes of mayo van te eten. Breid geleidelijk de groente uit met nieuwe dingen en maak het spannend. Kleurtjes doen het bij kinderen vaak goed en dan is een nieuw smaakje al gauw een uitdaging. En maak gebruik van de mogelijkheid om te combineren. Uitgesproken smaken kun je met een aardappeltje of wat rijst milder maken en husselen of prakken is altijd mogelijk. Dat geeft je de mogelijkheid om geleidelijk de gewenste ingrediënten in hoeveelheid op te voeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kinderen houden meer van (vrolijk) gekleurde groente, aangeboden in kleinere stukjes, en het moet vers, knapperig en sappig zijn.

Als je kinderen dwingt groente te eten heeft dit meestal een negatief effect op het 'houden van' van groente door kinderen

Door groente vaker aan te bieden ( dit kan soms wel 10-15 keer kosten, dus blijf aanhouden!) raken kinderen gewend aan de smaak en textuur van het eten.

Het is verstandig om niet met erg sterk smakende groente te beginnen. Vandaar de kleine stukjes, en het toevoegen van bijvoorbeeld jus, saus of misschien een beetje appelmoes.

Wat voor kinderen ook heel erg mee helpt in het accepteren van groente is de mogelijkheid tot keuze te bieden: 'Wil je worteltjes of rodekool?'
En laat ze in de supermarkt ook eens mee kiezen naar wat er 's avonds op tafel staat!

Als laatste tip heb ik dit:
Je kunt beter de groente zélf als beloning gebruiken, dan te belonen na het eten van de groente. ( dus niet: Als je je groente op hebt mag je t.v. kijken.)

Ik hoop dat het helpt.
Ik heb hier op mijn opleiding tot voedingskundige net een Casus over gehad, vandaar de adviezen. Helaas heb ik zelf geen ervaring met kinderen, alleen wetenschappelijke kennis = )
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn 4 zoons nooit aan het 'potjes-voer' gekregen, omdat ze het zelfgekookte en gepureerde (lang leve de staafmixer!) veel lekkerder vonden. Ik heb ze dus vanaf dat ze vast voedsel kregen aan 'normaal' eten gewend.
Uiteraard zijn er dingen die een kind niet lekker vind.
De oudste hield niet van champignons - dus sneed ik die heel fijn en draaide ze door de zelfgemaakte bolognese-saus. Geen commentaar.
Nummer 2 was nooit gek op gekookte worteltjes - maar rauw pikte hij ze onder mijn handen vandaan met schoonmaken.
De 3e wil geen spinazie eten - wanneer het als groente wordt geserveerd. Maar hij 'doet een moord voor' spaghetti met spinazie-spekjes-roomsaus, en een spinazie-quiche gaat er ook grif in. De manier van serveren kan al een heel verschil maken!
En de 4e eet zo'n beetje alles wat je hem voorzet.

Groente is er in allerlei varianten, met honderden verschillende manieren van klaarmaken. Wat mij altijd hielp als ze 'het op hun heupen' hadden: een maaltijd met allerlei soorten groente, veel verschillende kleurtjes, en ze evt. laten helpen met het klaarmaken. Probeer bijv. eens een wokgerecht met 'sliertjes' (noedels), dat is heel kleurrijk en spannend om te eten.
Blijven volhouden is de boodschap!

Kijk ook eens op bijv. smulweb.nl naar recepten voor kinderen. Of maak eens 'taartjes' in een muffinvorm van gewokte stukjes groente die je aanelkaar 'bakt' met losgeklopt ei.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kook gewoon de groente voor de kinderen hetzelfde als voor ons. Zonder appelmoes of andere sausjes
Maar ik geef mijn gerechten een naam en dat maakt het eten "lekkerder"
Enkele voorbeelden:
Groene patatjes (spercibonen) mogen met de handjes gegeten worden natuurlijk!
Woody voetjes(toy story) bruine bonen
Buzz lightyear schotel snijbonen met aardappelen en jus, lekker prakje en je wordt er heel sterk van!

Succes met koken!maak het gezellig en spannend voor de kids, dan gaan ze vanzelf eten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon je groenten klarmaken zoals het hoort, als ze het ooit lekker vonden is het niet logisch dat ze het plots niet meer moeten hebben, dan is er een "tierlantijntje" of een "foefke" van je kinderen aan de hand. en dan negeer je dat best denk ik .