Hoe komt het dat een appel rond groeit en een banaan krom

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als aanvulling op de antwoorden (dat ze naar de richting van het licht groeien) zou ik je graag een foto willen laten zien van mijn 'flestomaten', maar mijn digicam doet het niet. Deze tomaten zijn recht gegroeid, maar door het licht krom-getrokken en hebben de vorm van kleine bananen :-) leuk gezicht!

Antwoorden (5)

De genetische code in de plant bepaald in welke vorm de vrucht groeit.
Omdat een appel in kleine trosjes of individueel groeit, kan deze makkelijk rond worden. Echter, de banaan groeit in een grote tros. hierbij is het van evolutionair voordeel om lange smalle vruchten te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Waarom zijn bananen krom? Door de zwaartekracht gaat de bloemtros naar beneden hangen. De vruchten willen naar boven blijven groeien. Als de trossteel ondersteund wordt zodat de trossteel toch recht overeind blijft, blijven de vruchten gewoon recht. Er zijn diverse kleinere bananensoorten (waarvan de trossteel niet doorbuigt onder het gewicht van de vruchten) die zo van nature recht blijven."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Banaan_%28plant%29

Een appel groeit los, niet in een tros, en kan dus vanuit z'n kern steeds dikker en ronder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een banaan is niet altijd krom geweest, maar recht. Doordat de banaan naar de zon groeit wordt hij krom. Appels hebben erg veel ruimte om te groeien (in tegenstelling tot bananen) en kunnen daardoor rond groeien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om dezelfde rede dat een olifant een slurf heeft en een tijger niet. Het zit hem in de genen.
Er is al eens (in een iets andere) vorm een spreekwoord bedacht op je vraag: Appels met Peren vergelijken.
Vervang Peren door Bananen en je snapt het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat een banaan in eerste instantie naar beneden groeit komt door de zwartekracht ja. De reden dat ze krom groeien is niet zozeer omdat ze naar boven willen groeien, maar simpelweg omdat ze naar het licht toe groeien.

Waarom een banaan dan langwerpig en een appel rond, heeft niks te maken met los hangen of in een tros (druiven zijn ook rond en groeien in een tros) Dat is gewoon genetisch bepaald

Toegevoegd na 1 minuut:
bonen groeien niet in trossen, maar zijn wel langwerpig