Waarom voelen sommige appels vettig aan?

Op sommige appels bevindt zich een vette laag, waar komt dit vandaan en heeft dit invloed op de gezondheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Het gaat om een natuurlijke waslaag. Deze beschermt de appel tegen bacteriën en schimmels. Het is dus een natuurlijke beschermingslaag tegen aantasting van buiten. Maar het is ook een natuurlijke beschermingslaag tegen uitdroging. Als je met wasbenzine of een dergelijk oplosmiddel de vettige laag zou verwijderen, zou vlot gewichtsverlies door vochtverdamping optreden.

De waslaag bestaat uit niet-wateroplosbare verbindingen zoals lange koolwaterstoffen (alkanen) en uit hogere alcoholen. Hoe dik de laag is, hangt af van het ras. Naarmate de appel rijper wordt, vervloeit de waslaag, Zij sluit zich dus meer aaneen. De Jonagold heeft een schil die bij rijping de appel praktisch helemaal afsluit. Daarom kun je een Jonagold langer bewaren dan bijvoorbeeld een Elstar, Die waslaag sluit minder perfect af, waardoor toch nog vocht ontsnapt.

Het vervloeien van de waslaag gebeurt dus vooral bij de rijping. Rijping gaat sneller bij hoge temperaturen. Appels die daar “aanleg”voor hebben en in de kamer liggen, worden snel vettig. Koel bewaren is dus het devies.

Een vettige schil is dus iets natuurlijks. Wegwassen gaat niet. Wegwassen is ook niet nodig. Als je je er aan ergert, kan een gewone droge theedoek wellicht uitkomst bieden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij spuiten ze er een waslaagje op tegen uitdroging. Bij natuurlijke appels zo van de boom heb ik het nog nooit gevoeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze lang genoeg bewaart, zul je zien dat er ook op appels van eigen boom wel een laagje komt. Zie ook het antwoord van Friskvind. Onze eigen appels krijgen die kans niet, ze zijn vers veel te lekker.