Heel simpel; Biologisch gezien hebben alle cellen voeding nodig anders sterft het uit. Dat is met alle levende wezens op aarde zo ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens heeft voedsel nodig om in leven te blijven. Voeding is een primaire levensbehoefte. Het is bewezen dat als je gezond eet en drinkt, je meer kans hebt op een goede gezondheid.

In de ontwikkelingslanden is er een voedseltekort. De mensen lijden er honger. Ze krijgen niet voldoende voedingsstoffen binnen en er ontstaan bepaalde ziekten de zogenaamde deficiëntieziekten (vb. scheurbuik op de schepen die voor een hele periode gingen vissen naar IJsland).

In onze Westerse wereld is er een overvloed aan voedsel. We moeten wel oppassen dat we niet te veel of te eentonig eten, want daar kunnen we ziek van worden. Deze ziekten worden welvaartsziekten genoemd.

Een mens is de hele dag bezig. Daar heb je allerlei dingen voor nodig. Je hebt kleren nodig, anders krijg je het koud. Je hebt slaap nodig, omdat je anders moe wordt. Zo heb je ook eten nodig, omdat je honger hebt, je het lekker vindt of voor de gezelligheid, maar vooral omdat je lichaam de stoffen die in voedsel zitten nodig heeft. Die stoffen heten voedingsstoffen.

Hoeveel voeding we nodig hebben is voor iedereen verschillend Kinderen in de groei, sportmensen en mensen die zware werk doen, zullen meer voeding nodig hebben dan bijv. mensen die dagelijks achter een bureau zitten.

Die voedingsstoffen die in voedsel zitten, zorgen voor drie dingen:

leveren van energie: je hebt energie nodig die voor alles wat je doet, niet alleen om sport te doen of lichamelijk actief bezig te zijn maar ook om te staan, te zitten en zelfs om te slapen. Om energie te krijgen moet je eten. Energie haal je uit koolhydraten of suikers en vetstoffen.
Koolhydraten zitten in suiker, brood, aardappelen, rijst, deegwaren en peulvruchten zoals erwten en bonen. Enkelvoudige koolhydraten, zoals glucose in honing, tweevoudige suikers, zoals lactose in melk en meervoudige suikers, zoals zetmeel in aardappelen, brood en deegwaren.
Vetten in boter, olie, margarine en halvarine zijn zichtbare vetten. Verborgen vetten vind je ook in vlees, vis, kaas, eieren, gebak ...
opbouwen, onderhouden, herstellen: je lichaam moet groeien van baby tot volwassene. Je haar moet groeien en je nagels. En als je bent gevallen dan moet die wond ook weer dicht groeien. Voor al die groeizaken heb je extra bouwstoffen nodig zoals eiwit, kalk en ijzer.
Eiwit zit in vlees, vis, gevogelte, kaas, melk, eieren, peulvruchten en sojaproducten.
Kalk zit vooral in melk en melkproducten.
IJzer zit in vlees, bruin brood, volkorenproducten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is net als de auto waar we mee willen rijden, ze zal toch af en toe moeten tanken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer een weekje niet te eten en te drinken. Je lichaam zal je vraag dan beantwoorden =)

Deze mensen hebben het ook geprobeerd.. maar dan met andere reden..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 voor je foto
Wie niet eet, gaat dood. Daarom.