Welke suikervorm is de gezondste?

Welke suikervorm is de gezondste van alles suikersoorten dier er bestaan?
Ik vroeg mij af welke suikervormen nu de gezondste zijn?
En kan mij iemand ook uitleggen wat nu de verschillen zijn tussen al de verschillende suikers?
En in fruit zit doch gewoon fruitsuiker en fruit is gezond,zijn dat ook andere producten waar alleen fruit suiker in verwerkt is precies zo gezond hoe fruit?
En waarom kan ik geen producten in de winkel vinden waar de suikervorm Stevia in is verwerkt?of is deze suikervorm nog verboden in Nederland?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Suiker is suiker, je hebt het nodig maar je maakt het zelf uit je voedsel - dus je hebt het niet nodig om suiker aan je eten toe te voegen.

Als je een appel of een banaan eet, is dat beter voor je suikerspiegel dan wanneer je een glas fris drinkt (je bloedsuikerspiegel stijgt langzamer, je lijf kan de suikers rustiger opnemen, en bovendien heeft dat fruit nog veel andere voedingsstoffen).

Ook rietsuiker is niet 'gezonder' dan kristalsuiker in tegenstelling tot wat sommige mensen denken.

In fruit zit fruitsuiker, fructose, en fruit is gezond, maar dat betekent niet dat alles waar fructose in zit dus ook gezond is. Zie de vergelijking boven: fruit is méér dan fructose.

Over Stevia was wat onduidelijkheid, maar: "Verwacht wordt dat een Europese goedkeuring van stevia eind 2010 rond kan zijn, waarna de zoetstof breder beschikbaar komt."
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ik denk dat je vraagstelling verkeerd is. Suiker is niet gezond. Je zou dus beter kunnen vragen: welke suikervorm is het minst ongezond.

De zoetstof stevia wordt in diverse landen al gebruikt in bijvoorbeeld frisdranken. Het is een kwestie van tijd, maar het zal ook in Nederlandse producten komen.

Je kunt het al wel los kopen bij de drogist.

Toegevoegd na 3 minuten:
Waarschijnlijk duurt het wachten op stevia in de producten niet lang meer. Afgelopen 15 april heeft de EFSA (Europese voedselautoriteit) het gebruik van stevia goedgekeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je diabetes hebt mag je wel fruitdranken drinken zonder toegevoegde suiker, maar geen frisdranken met extra suiker. Hieruit kun je opmaken, dat suiker niet gezond is. De suiker, die in fruit zit, is niet schadelijk.
Bedenk wel, dat teveel nooit goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet zozeer de soort suiker als de hoeveelheid die uitmaakt voor je gezondheid. wat er van nature in voedsel voorkomt kan over het algemeen geen kwaad bij normaal gebruik. Pas alleen op met vruchtensap, want daar zit net zoveel suiker in als in frisdrank.

Fructose, vruchtensuiker, wordt soms gepropageerd als gezond, omdat het in fruit voorkomt. Dat is wel zo, maar in de kleine hoeveelheden waarin het in fruit voorkomt kan het geen kwaad. In voedingsproducten wordt fructose echter heel veel gebruikt als smaakmaker. Je moet er niet meer dan een paar gram per dag van binnenkrijgen om de kans op ziekten zoals diabetes niet enorm te vergroten.

In Japan wordt stevia al jarenlang als zoetmiddel in o.a. frisdranken gebruikt. In Nederland is het pas dit jaar toegelaten. Ik denk dat stevia binnen korte tijd meer gebruikt gaat worden in voedingsmiddelen omdat chemische zoetstoffen omstreden zijn. Ik heb het al jaren in huis maar ik gebruik het nauwelijks omdat mijn eten niet zo zoet hoeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed antwoord,dikke plus! Ik neem behalve de natuurlijke suikers uit fruit, al jaren geen suiker meer tot me. En aspartaam wil ik al helemaal niet! Producten met glucose-fructosestroop probeer ik ook zoveel mogelijk niet te gebruiken. Wel doe ik soms een heel klein beetje honing in mijn thee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank. Doe ik ook, producten met glucose/fructose vermijden. Daardoor maak ik al jarenlang heel veel zelf, zoals salades, sauzen en dressings. Geen probleem want de smaak is stukken beter, in ieder geval minder zoet.
Er is geen gezonde suikersoort. Je lichaam heeft wel suikers nodig om energiebrandstof te hebben, maar haalt dit vooral uit de natuurlijke suikers die in groente en fruit zit. Voor een extra 'boost' tijdens een sportieve inspanning neemt een sporter wel eens druivensuiker maar alleen bij behoefte aan energie. Mijn broer is shiatsu therapeut en een ware gezondheidsfreak. Hij bestelde jaren geleden al Stevia via internet voor wanneer hij ergens een zoetere smaak aan wilde toevoegen. Hij heeft altijd een potje bij zich wanneer hij ergens op visite komt waar hem thee wordt aangeboden, want dit lust hij niet puur. Hij was toen al verbaasd waarom het niet allang op de markt was, want dit was 'natuurlijk' en de rest chemisch vergeleken bij stevia. hij zei altijd dat het maar een kwestie van tijd is voor ze erachter komen dat stevia veel beter is dan die andere zg suikers, maar dat dit zo lang mogelijk tegengehouden zal worden door de suikerindustrie, want dan verliezen ze teveel marktaandeel.
We hebben er altijd om gelachen, maar ik denk inmiddels dat hij wel eens gelijk zal kunnen krijgen, nu ze er niet meer omheen kunnen dat inmiddels meer mensen hierachter zijn gekomen en stevia niet langer kunnen weren onder het mom van 'verboden'.
amc
13 jaar geleden
Er bestaan verschillende varianten van suiker: zetmeel, lactose, glucose, dextrose, maltose, fructose,... De gezondste is cellulose want deze kan de mens niet verteren (de bacteriën in de koeienmaag gelukkig wel). De suikers die ik opsomde worden door enzymen in ons lichaam allemaal omgezet naar éénzelfde variant.
Als je toch iets zoets en gezond wil, neem dan honing.