hoe zit het met drank en kleine mensen?

ik zie toevallig the little couple net op tv. Ze dronken wijn, en zo ineens vroeg ik me af, zou een klein persoon ook minder grote hoeveelheden drank nodig zijn om dronken te raken? Dat een persoon van 1 meter bijvoorbeeld na een halve fles al dronken is, terwijl iemand van 1.80 pas na een hele fles dronken is? Ik weet nu wel dankzij die serie dat veel kleine mensen een normaal formaat romp hebben, dus zou je zeggen dat hun lever en andere organen ook 'normaal' zijn. Toch zullen ze minder bloed hebben. Ik zit niet te wachten op antwoorden die negatief zijn over kleine mensen, en voor eventuele kleine mensen die dit lezen en liever niet zo genoemd worden, bij voorbaat mijn excuses, maar ik weet niet hoe ik je wel moet noemen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Kleine en magere mensen hebben minder bloed en zijn daardoor eerder dronken dan grote forse mensen.

Ongeveer 7,5 % van het totale lichaamsgewicht wordt gevormd door bloed. Een liter bloed weegt ongeveer een kilo.

Een klein mens, zoals de personen uit de serie the little couple, zal misschien rond de 50 kg wegen. dat komt dan neer op 3,75 liter bloed.

Een grote forse man kan wel 120 kg wegen, wat neer komt op 9 liter bloed.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zoals je zelf al zegt, ze hebben waarschijnlijk minder bloed. Procentueel komt een glas alcohol bij hen dan hoger uit . Dus ja ik denk dat ze wat minder alcohol nodig hebben,
anneliez
13 jaar geleden
Ja, kleine mensen hebben met dezelfde hoeveelheid alcohol een hoger promillage en zijn sneller dronken.

Ik heb dit zelf met twee vrienden getest op de Oktoberfeste in Munchen vorig jaar. We hadden alledrie tot op de druppel hetzelfde gedronken en er liep een mooie dame die alchoholtests af nam. Ik (1.72 mtr) blies 3,85 promille en beide vrienden (1.85 en rond 100 kilo) 1,6 resp 1,3 promille.
paulus811
13 jaar geleden
Hoe minder je weegt, hoe sneller je dronken bent.
Een vriend van mij is onlangs meer dan 50 kilo afgevallen.
Vroeger dronk hij iedereen onder de tafel.
Die tijd is voorbij: Na 5 biertjes staat hij nu op z'n benen te wankelen.
Hij moet er zelf ook heel erg aan wennen.

Of je nou slank of klein bent: Hoe minder je weegt, hoe minder alcohol je nodig hebt om dronken te worden.