olijven inmaken

Je hebt, om olijven eetbaar te maken, een aantal maanden tijd nodig. Olijven zijn, direct van de boom, heel bitter en niet lekker.

Er zijn vele verschillende olijf-inmaak-tradities in Italie. Over het algemeen moet je (groene) olijven hebben die niet al te zacht zijn geworden, dus niet overrijp. Laat ze tussen de 5 dagen en twee weken in water staan dat je elke dag verwisselt. Maak daarna apart een 'salamoia' klaar (dat is een zout oplossing waar de olijven vervolgens in bewaard worden, die de bittere smaak van olijven verder weg neemt).

Salamoia maak je door, als je 5 kilo olijven hebt, bijvoorbeeld drie liter water met 300 gram zeezout te laten koken, je kunt er verse kruiden als tijm, laurier en rode pepertjes in mee laten koken. Als de zoutoplossing helemaal is afgekoeld, kun je de olijven in een goed afsluitbare wekfles in de salamoia leggen en een maand of zelfs twee hierin houden. Daarna maak je een nieuwe salamoia, laat de olijven goed uitlekken van de oude salamoia en herhaalt het proces, maar nu zijn de olijven na een maand eetbaar, als alles goed is.

Olijven zijn eetbaar zodra de bittere smaak eraf is. Dit kun je dus gewoon proeven. Zijn ze nog bitter, dan kun je nogmaals het proces herhalen, eventueel met een minder sterke salamoia, met minder zout.

succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
. Olijven zijn, als ze zo van de boom geplukt worden, erg bitter. Voor het inmaken worden bij voorkeur olijven gebruikt die nog net niet helemaal rijp zijn. De olijven worden ingekerfd tot op de pit, Ze kunnen daarna in een plastic 5 literfles, die je bij de super kan kopen onder water gezet worden.Dan blijven ze beter onder water staan. Het water moet iedere dag ververst worden. De periode waarin dat nodig is verschilt per olijfsoort van een week tot een maand . De bittere smaak moet helemaal verdwenen zijn. Daarna worden ze in een pekeloplossing bewaard. De pekeloplossing bestaat uit gekookt water waarin zout opgelost wordt. De hoeveelheid zout is daarbij afhankelijk van de smaak die bereikt moet worden, en varieert van een ons zout per liter tot een grotere hoeveelheid zout en is (afhankelijk van de zoutconcentratie) op een koele plaats enkele maanden tot enkele jaren houdbaar.Ik heb ze hier gewoon op m'n balcon staan, en ze bederven niet, zolang je maar niet met je vingers aan de olijven komt, altijd met een schone tang. De olijven kunnen daarna gewoon ‘naturel’ gebruikt worden in allerlei gerechten, of nog in een marinade gezet worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De vorige antwooden geven aan dat het een nogal bewerkelijk karwei is. Als ik jou was zou ik ze lekker uit de winkel halen. Lekker ingelegd in de knoflook.mmm Heerlijk

Toegevoegd na 50 seconden:
Oeps...foutje, antwoorden