Wat kan ik doen tegen winden/scheten laten?

Ik heb net een pittige, gekruide maaltijd op en daarna moet ik altijd erg winden. Het begint nu al, en je ruikt het goed. Ik schaam me erg. Ik moet morgen weer werken. Wat kan ik hiertegen doen? helpt het om veel te drinken? Of om iets speciaals te eten? Bedankt voor je tip!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Het kan ook liggen aan wat je allemaal eet. Winderigheid is ook vaak een teken dat de balans in de darmen niet optimaal zijn. Je kunt ook een paar dagen optimel of Yakult proberen. Wat je ook kunt proberen zijn kruiden zoals Aloe Vera, venkel, anijs, pepermunt en gember. Dit zijn producten die de spijsvertering bevorderen en darmgassen tegengaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Rennie Deflatine nemen.
http://www.crohnsite.be/forum/topic/6338-wie-gebruikt-rennie-tegen-winden-laten/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon laten gaan. Als je het probeert in te houden, raak je het niet kwijt, en heb je morgen opeens een ontlading van een hoop gassen. Het zit er toch, dus beter nu laten gaan dan morgen. Morgen ochtend even goed poepen en lekker gasloos aan het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je niet te veel frisdrank met prik drinkt. Verder kan je er met eten nu niet veel meer aan doen. Morgen een bruine boterham oid eten waar veel vezels inzitten. Je kan het beter voorkomen dan genezen in dit geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dillezaad helpt heel goed tegen winden. Trek er een thee van, of verwerk ze in het gerecht waar je winden van krijgt. Wel blijven proeven dan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het schijnt te zijn dat als je bepaalde kruiden, noten , fruit, etc doorelkaar of vlak achter elkaar eet in bepaalde combinatie er een gemische reactie in je maag en of darmen word gemaakt waardoor je winden laat.
informeer je hier meer over er is vast wel wat te vinden op internet en of let bij welke combinatie of eten het erger is. en probeer er dan volgens op te letten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige kruiden (geelwortel, komijn e.a.) kunnen scheten en winderigheid helpen voorkomen. Ook probiotica, prebiotica en enzymen kunnen gasvorming verminderen.

Bij de drogist kun je een aantal producten vinden die gasvorming voorkomen en bestrijden. Zo is er Rennie Deflatine… En de 100% natuurlijke Daslookdruppels van A. Vogel… En Iberogast van Steigerwals… Ook actieve kool zoals Norit kan winderigheid voorkomen en bestrijden. Als je echt veel last hebt van darmproblemen, overmatige gasvorming en scheten, dan kun je reguliere medicijnen tegen winderigheid (op doktersrecept) proberen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:
•Alfa-galactosidase
•Rifaximine
•Bismuth subsalicylaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je orthiflor (een probioticum) gebruikt zal je zien dat je er geen last meer van hebt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je weet waar het van komt, en je hebt er een hekel aan, zou ik mijn eten aanpassen. Verder heb ik weleens gelezen dat ieder mens en dier winden laat en dat je er in principe niks tegen kunt doen. Een jaar of zo geleden is er op TV een consumentenprogramma geweest waarin ze een nepgeneesmiddel tegen winden laten introduceerden. Hoewel het nep was trapten hele hordes erin.