Wat zijn de maximale dagelijkse hoeveelheden voor Eicosapentaeenzuur en Docosahexaeenzuur?

Mijn vriend zou graag extra visolie capsules willen innemen omdat er op de Wikipedia pagina over omega 3 het volgend stukje te lezen is:

"Vanwege de anti-inflammatoire eigenschappen van omega 3-vetzuren zijn deze vetzuren ook onderzocht in de context van ontstekingsziekten en autoimmuunziekten (zoals de ziekte van Crohn en reumatoïde artritis). De gunstige effecten van omega 3-vetzuren op reumatoïde artritis zijn inmiddels aangetoond. Ontstekingsremmende effecten werden gezien bij visolie doseringen tussen de 2,6 - 7,1 gram omega 3-vetzuren (EPA + DHA) per dag. Een dosering van 1 gram omega 3 per dag is ineffectief."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Omega_3-vetzuren

Mijn vragen zijn:

1) Is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bekend voor Eicosapentaeenzuur (EPA) en wat is de maximale dagelijkse hoeveelheid hiervan? Weet iemand dit?

2) Is er een aanbevolen dagelijkse hoeveelheid bekend voor Docosahexaeenzuur (DHA) en wat is de maximale dagelijkse hoeveelheid hiervan?

Weet iemand dit?

Toegevoegd na 2 uur:
Wij hebben dit product in huis liggen:

www.minami-nutrition.com/site/product.php?product=morepa

zit per capsule 800mg omega 3 in, 590mg EPA en 130mg DHA.

Hij wil graag 3 capsules per dag innemen, dat komt dan uit op:

2400mg omega 3
1770mg Eicosapentaeenzuur
390mg Docosahexaeenzuur

De vraag is nogmaals: wat is de maximale dagelijkse hoeveelheid voor Eicosapentaeenzuur en Docosahexaeenzuur?

We willen dit weten omdat we het veilig willen houden...

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (1)

De Gezondheidsraad (een onafhankelijk wetenschappelijk adviesorgaan) adviseert 2 keer per week vis te eten, waarvan ten minste 1 keer vette vis. Dit levert de geadviseerde hoeveelheid visvetzuren van 450 mg/dag. Bij dit advies wordt geen onderscheid gemaakt tussen EPA en DHA.

Volgens de FDA is een hoeveelheid tot 3000 mg omega 3 veilig. Houd er rekening mee dat een capsule met visolie van 1000 mg vaak slechts 300 mg omega 3 bevat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wij hebben dit product in huis liggen: www.minami-nutrition.com/site/product.php?product=morepa Daar zit per capsule 800mg omega 3 in, 590 mg Eicosapentaeenzuur en 130 mg Docosahexaeenzuur... Hij wil graag 3 capsules per dag innemen, dat komt dan uit op: 2400mg omega 3
1770mg Eicosapentaeenzuur
390mg Docosahexaeenzuur De vraag is nogmaals: wat is de maximale dagelijkse hoeveelheid voor Eicosapentaeenzuur en Docosahexaeenzuur? Dit willen we weten aangezien we het veilig willen houden...