Waarom worden pannen op het gasfornuis niet zwart aan de onderkant?

Een gewone huis tuin en keuken pan op een doodgewoon gasfornuis wordt niet zwart door roet aan de onderkant als deze op het vuur staat. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je een vaatwasser? Bij mij werden ze wel pik zwart vanonder! Totdat ik (eindelijk) een vaatwasser kreeg. Toen werd ook de onderkant weer blinkend schoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik heb gewoon een kraan en een gootsteen ;)

Het beste antwoord

Een blauwe vlam zoals bij je fornuis betekent dat de gas/luchtverhouding perfect is; de verbranding is volledig en er is geen roet. Er komt dan ook geen roet op je pannen. Roet ontstaat alleen bij een gele vlam zoals bij een kaars of houtvuur.