Waarom drinken mensen water met koolzuur erin?

In het algemeen beschouwt het lichaam CO2 als afval en wil er zo snel mogelijk vanaf.
Na het drinken ervan komt de CO2 meteen vrij en wil naar buiten. Dus waarom deze gewoonte?
(Ik drink het ook, hoor..)

Toegevoegd na 29 minuten:
Aanvulling:

"Kooldioxide is kleurloos, smaakloos, en geurloos"
Dus wat is daar eigenlijk lekker aan?

Picture for question
14 jaar geleden
in: Dranken
8.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vrees dat je koozuur ((Di)waterstofcarbonaat, formule: H2CO3), verwart met CO2. Het zou niet best zijn, als dat erin zat, volgens mij! ;-)
AWM
14 jaar geleden
Mmmm, en waar maak je dat uit op?
Antoni
14 jaar geleden
De formule van kooldioxide, wat jij noemt, is CO2...
AWM
14 jaar geleden
Ja, opgelost in water H2CO3.
In je maag wordt het H20 en je boert CO2 uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon lekker ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even een vraag besides the point: ik zie nu 2 antwoordmannen, links de bekende, rechts met de avatar van Naatje. Omhoog scrollen. Gaat me verder niet aan, maar ik raak in de war.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie foto ook!
AWM
14 jaar geleden
@kirstenwind: Dat komt vanzelf goed, de website moet zich nog ff aanpassen...

Het beste antwoord

Vanwege de bubbeltjes die het veroorzaakt.
Het koolzuur zelf krijg je eigenlijk niet binnen en wat je wel binnen krijgt boer je gewoon weer uit. Maar blijkbaar vinden mensen het tintelende gevoel van die bubbeltjes lekker ne lijkt het drinken er frisser door ofzo.

We drinken het dus niet omdat het lekkerder smáákt, maar omdat het lekkerder vóelt. Mondgevoel is heel erg belangrijk bij het lekker vinden van eten. Stel je voor dat je aardappels, je sla en je vlees tot een vrijwel vloeibare massa waren gestampt ; jakkes. Of chips met de consistentie van kaas. Of kaas met de consistentie van aardappelpuree. Of gehaktballen met de consistentie van borrelnootjes.

Hoe iets smaakt heeft niet alleen met de kruiden en de ingredienten te maken, maar ook met hoe het in je mond voelt tijdens het fijnkauwen en doorslikken. En met welke verwachting je hebt voor je het in je mond steekt ; iedereen kent denk ik wel de zoet/zout of de ranja/water-verwarring. Op zich niet vies, maar omdat het niet klopt met de verwachting kan het heel vies binnenkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat het lekker is..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dag,
Pas in de 18e eeuw wordt ontdekt hoe gewoon water met koolzuur verrijkt kan worden.
Het drankje met koolzuur werd vooral in de eerste jaren gezien als een medicijn. Schweppe, een Duitse juwelier, vroeg als eerste een patent aan op de frisdrank met prik. Zijn fabriek in Engeland produceerde vooral water met koolzuur. Tonic wordt gelanceerd aan het eind van de 19e eeuw. Het drankje werd populair omdat het kinine bevatte. Dit werd gebruikt ter voorkoming van malaria. In hetzelfde jaar werd Ginger Ale gelanceerd, koolzuurhoudend water met gemberextract.
Aan het eind van de 19e eeuw maakt Dr. John Styth Pemberton de allereerste cola. Hij was op zoek naar een medicijn voor zijn patiënten die last hadden van ‘algehele malaise’ en duizelingen. Eén van de drankjes die hij hiervoor maakte werd een doorslaand succes en zou later uitgroeien tot Coca-Cola.
Mbt de vraag 'waarom' :"Dit hierboven gelezen hebbend, denk dat het van 'medicinaal' overgegaan is naar 'lekker' en vervolgens naar 'gewoonte (in combinatie met lekker)"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal wel tussen de oren zitten, maar ik heb het idee dat bubbeltjeswater mijn dorst beter en sneller lest dan gewoon water. Daarom drink ik regelmatig een "bruiswater" in plaats van een "plat water"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het wel lekker die bubbels in mijn mond.
Het lijkt wel of het de mond schoon "bruist".
Je voelt van begin tot eind door je lichaam heen gaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het bruisende. Heb je weleens cola zonder prik gedronken? Als je dit gedaan hebt, weet je dat CO2 ondanks zijn geur-, kleur- en smaakloosheid wel degelijk iets aan het drankje toevoegt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Water met bubbels is als bier zonder %. En doch blijven er liefhebbers. Van die koolzuur gaat je boeren, misschien is dat wel wat het "lekker"maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het IS niet per se lekker... het VOELT lekker! Daarom en om geen andere reden wordt er koolzuur aan dranken toegevoegd. En daar kun je dan wel heel wijs en wetenschappelijk over doen - zoals de frisdrankinudstrie dat wellicht doet of geneigd is te doen - maar dit is volgens mij de enige reden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken geen goede reden.
westerse decadentie! als je het snel drinkt krijg je de hik en als je het teveel schud spuit alles er uit. niet echt handig als je in Afrika met een grote kruik op je hoofd 10 kl over een onverhardeweg moet lopen.
ik kan dus niets bedenken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het prikt zo grappig in je mond