In Nederland kent men het categorieënstelsel. Dit is een methode om het bier in groepen met een bepaald stamwortgehalte te plaatsen. We kennen de volgende categorieën:

Cat. Stamwortgehalte
1 1 t/m 4
2 7 t/m 9.5
3 11 t/m 13.5
S 15.5 en hoger

Het stamwortgehalte:
Het stamwortgehalte is het vaste-stofgehalte van het ongegiste wort. Het wordt uitgedrukt in graden Plato (perc. suiker) Het stamwortgehalte van bier geeft niet altijd aan hoeveel alcohol er in het bier zit.
Het alcoholgehalte is afhankelijk van de vergistingsgraad. Als vuistregel kan gelden dat het gew.% alcohol ongeveer 1/3 deel is van het aantal graden Plato. Dit gaat niet op bij bieren met een hogere vergistingsgraad, tot soms wel 95%. Deze vergistingsgraad verkrijgt men door i.p.v. mout, suikers te gebruiken (suiker is 100% vergistbaar).

Het heeft dus in oorsprong absoluut niets met kwaliteit te maken.
Wel kun je zeggen dat er een aantal supermarktbieren zijn verschenen van categorie II omdat men deze bieren goedkoop wil houden. Het accijnsvoordeel is dan net het verschil om de pijs van een kratje bier naar beneden te kunnen brengen.
Categorie II bieren hebben het woord Pilsener ook niet meer op het etiket
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Afgezien van het cijfer?

Het heeft te maken met het stamwortgehalte.

In Nederland kent men het categorieënstelsel. Dit is een methode om het bier in groepen met een bepaald stamwortgehalte te plaatsen. We kennen de volgende categorieën:

Cat. Stamwortgehalte
1 1 t/m 4
2 7 t/m 9.5
3 11 t/m 13.5
S 15.5 en hoger

Het stamwortgehalte:
Het stamwortgehalte is het vaste-stofgehalte van het ongegiste wort. Het wordt uitgedrukt in graden Plato (perc. suiker) Het stamwortgehalte van bier geeft niet altijd aan hoeveel alcohol er in het bier zit.
Het alcoholgehalte is afhankelijk van de vergistingsgraad. Als vuistregel kan gelden dat het gew.% alcohol ongeveer 1/3 deel is van het aantal graden Plato. Dit gaat niet op bij bieren met een hogere vergistingsgraad, tot soms wel 95%. Deze vergistingsgraad verkrijgt men door i.p.v. mout, suikers te gebruiken (suiker is 100% vergistbaar).
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Zit je nou helemaal mijn antwoord van
http://www.goeievraag.nl/vraag/bierflesjes-vermeld-cat-cat-ii.10151
over te tikken? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou niet durven zonder bronvermelding. ;-) Ik heb hem van Tarmelane 'gepikt'. http://forum.fok.nl/topic/969072
AWM
14 jaar geleden
Ja, wist ik wel, grapje. Deze vraag is zes maanden geleden ook al gesteld hier, dat was ook toen mijn antwoord...