Hoe kraak je een walnoot heel?

Ik heb de aflevering van de Keuringsdienst Van Waarde gezien, daar worden een paar dingen laten zien, maar ik snap nog steeds niet hoe het precies gedaan wordt. Kan iemand het uitleggen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Als je een walnoot in z'n geheel uit de dop wilt krijgen, kun je aan de bovenkant een (bot) mes zetten, in die naad tussen beide helften. Een beetje wrikken, en je hebt twee halve doppen en een hele walnoot waar dan nog allerlei harde vliesjes tussen zitten.
Je kunt de aflevering van KvW hier terugzien: http://sites.rvu.nl/page/645/nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zo doe ik dat ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een ander voordeel is dat je ook veel langer met een zak walnoten doet :-) En als je kinderen hebt, kun je die nog allerlei dingen laten maken van de doppen (met een lintje ertussen dophelften weer op elkaar plakken voor een mobiel, of poppetjes van maken of...). Maar goed, daar ging het niet over ;p
Daarvoor bestaat een speciale notenkraker.
Lijkt een beetje op een groot muntstuk als een rijksdaalder, maar platter en uitlopend in een punt.
Daarmee kun je de schilhelften van elkaar scheiden.

Weet niet hoe zo`n ding precies heet, maar bij een notenwinkel zullen ze het wel weten.

En anders, zoals gezegd, met een mes kan het ook.
Alleen dan wel risico met in je vingers snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet nog wel dat het midden van de walnoot niet op de scheiding van de helften zat, dus als je het op de helften scheidt je dan niet de binnenkant op de helft scheidt.