Hoe kraak je een walnoot heel?

Ik heb de aflevering van de Keuringsdienst Van Waarde gezien, daar worden een paar dingen laten zien, maar ik snap nog steeds niet hoe het precies gedaan wordt. Kan iemand het uitleggen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Als je een walnoot in z'n geheel uit de dop wilt krijgen, kun je aan de bovenkant een (bot) mes zetten, in die naad tussen beide helften. Een beetje wrikken, en je hebt twee halve doppen en een hele walnoot waar dan nog allerlei harde vliesjes tussen zitten. Je kunt de aflevering van KvW hier terugzien: http://sites.rvu.nl/page/645/nl

Daarvoor bestaat een speciale notenkraker. Lijkt een beetje op een groot muntstuk als een rijksdaalder, maar platter en uitlopend in een punt. Daarmee kun je de schilhelften van elkaar scheiden. Weet niet hoe zo`n ding precies heet, maar bij een notenwinkel zullen ze het wel weten. En anders, zoals gezegd, met een mes kan het ook. Alleen dan wel risico met in je vingers snijden.

Ik weet nog wel dat het midden van de walnoot niet op de scheiding van de helften zat, dus als je het op de helften scheidt je dan niet de binnenkant op de helft scheidt.

Bronnen:
Weet ik nog van de aflevering

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100