Een magnetron warmt alleen voedsel op dus zou je een magnetron maaltijd (avondeten) koud kunnen opeten?

En dat het even (on)gezond is, als een opgewarmde maaltijd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Antwoorden (8)

Natuurlijk kun je de maaltijd ook koud opeten.
Maar als je het warm maakt dan komt dat de smaak ten goede.
Zelfs een patatje met kun je koud opeten,maar het smaakt alleen nergens meer naar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het hebt over conserven, bijvoorbeeld groenten uit een pot, of bijvoorbeeld over speciale magnetronmaaltijden, of voedsel dat je eerder zelf hebt gekookt dan kun je dat over het algemeen inderdaad ook koud eten. Het zal er niet lekkerder van worden overigens.

Er ligt echter wel een misvatting besloten in de vraag, je kunt namelijk wel degelijk rauw voedsel bereiden in een magnetron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het voedsel op te warmen in een magnetron, doodt je ook de bacteriën die erin zitten.
Als je je magnetron maaltijd koud eet, gebeurt dit uiteraard niet.
Maar ik denk dat het niet zo veel kwaad zou kunnen, mits we het hier hebben over een kant-en-klaar magnetron maaltijd uit de supermarkt, en als deze goed afgesloten is geweest (dichtgesealde varpakking).
Een maaltijd uit een speciaalzaak, zoals een groenteboer of een turkse winkel, die uit open bakken wordt opgeschept in een plastic bakje, zou ik wél eerst in de microwave zetten, dit om ervoor te zorgen dat je geen rare bacteriën binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Inderdaad, zo bedoelde ik het ook ongeveer, is het net ontdooid en daarvoor goed bereid, komt het net uit een pot of blik, dan kan het over het algemeen wel.
Als het product al gaar is kan het best koud gegeten worden. Maar er zijn ook maaltijden waarin nog verse rauwe producten zitten (denk aan de koken/stomen maaltijden van AH, daar zit vaak rauw vlees of vis in), die kan je beter wel bereiden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zijn gewend om ons avondeten warm te eten .
Mijn vrouw komt uit het buitenland en daar vinden zij warm eten helemaal niet lekker .
Zij beginnen s`middags te koken en dan enkele uren later gaan wij pas eten .
En wat de magnetron maaltijd betreft kun je die best eten op kamertemperatuur .
En of het ongezond is je wel even oppassen wat je eet omdat sommige producten wel even gekookt moeten worden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Puur theoretisch kan dat en je zal er niet ziek van worden ook niet. Het is niet lekker en het ziet er niet uit, door de vetten die nog gestold zijn etc.
Als je kijkt naar de schaaltjes waarin meestal bereide voedingsstoffen worden verkocht is het misschien beter om het niet op te warmen, puur voor de gezondheid dan.
Die schaaltjes zijn wel goed om in te bewaren, maar eigenlijk niet om op te warmen, ze bevatten weekmakers en die stoffen komen bij opwarming in de voeding. Er zijn wel verschillen in de schaaltjes, sommige zijn wel betrouwbaar. Het veiligst is dat je je eten overkapt in een veilige schaal zoals een microgolfschaal van T..p..w..e (om geen reclame te maken).
Over het proces 'pasteuriseren' valt te discussiëren, maar ik denk dat de meeste mensen hun eten niet opwarmen op een zodanige wijze dat het ook gepasteuriseerd is. Pasteurisatie doodt bacteriën, maar dan moet je toch het voedsel al een vrij lange tijd blootstellen aan vrij hoge temperaturen en ik denk niet dat wij dat doen.
Opwarmen, is gewoon kijken en proeven, "ja, 't is warm, opeten die boel".....
Dus over bacteriële doding zou ik niet spreken, om maar te zwijgen over sterilisatie, die temperaturen bereik je zeker niet als je eten gewoon opwarmt.
Smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een pan op een gasfornuis warmt ook 'alleen' voedsel op. Dat is het principe van koken, het voedsel verwarmen opdat bepaalde verbindingen in het voedsel stukgaan en het geheel beter verteerd kan worden, en eventuele schadelijke bacteriën in het voedsel gedood worden.

Dus kun je niet concluderen dat je magnetronmaaltijden 'dus' net zo goed koud kunt opeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jouw enige reden voor het OPWARMEN van een magnetronmaaltijd in een magnetron moet zijn: dat jij het prettiger/smakelijke/bekomelijker vindt om de maaltijd warm te eten.

Een opwarm-magnetronmaaltijd op kamertemperatuur eten in plaats van warmer, is beslist niet ongezonder. Áls tenminste die maaltijd niet te lange tijd op kamertemperatuur is geweest. Zodra de maaltijd dus de kou van de koelkast verloren heeft, moet je hem nuttigen en niet nadat je hem eerst nog vele uren op kamertemparatuur hebt laten staan. Dat geldt net zo goed voor een opgewarmde maaltijd. Ook moet een opwarmproces bij kamertemperatuur zo snel mogelijk gemaakt worden. Als je bijvoorbeeld een doos vol magnetronmaaltijden in ingepakte toestand op temperatuur zou laten komen, duurt het veel langer en is er meer tijd voor bacteriegroei.

Als je meent dat je met opwarmen bacteriën kunt doden, dan zit je verkeerd. Want daarvoor wordt een opwarmmaaltijd bij het opwarmen niet heet genoeg.

SuzyQ heeft het over "het principe van koken: het voedsel verwarmen opdat bepaalde verbindingen in het voedsel stukgaan en het geheel beter verteerd kan worden, en eventuele schadelijke bacteriën in het voedsel gedood worden." Deze processen kún je teweeg brengen, zowel door middel van koken in een magnetron als door middel van koken op een fornuis. Maar met het OPWARMEN in een magnetron volgens de instructies op een opwarmmaaltijd, bereik je die dingen dus NIET.

Bij het klaarmaken van de door Heidi78 genoemde stoommaaltijden van Albert Heijn, zijn de door SuzyQ beschreven processen wél inbegrepen. Dus bij het volgen van de gebruiksaanwijzing die daarop staat, worden in de magnetron de rauwe ingrediënten beetgaar en eventuele schadelijke bacteriën gedood.