Ik wil glühwein verkopen, welke vergunningen heb ik daar voor nodig?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.9K

Antwoorden (1)

Wilt u alcohol verkopen en/of in het openbaar schenken, dan hebt u een drank- en horecavergunning nodig. In principe hoeven alleen horecabedrijven, kantines, bedrijfsrestaurants en slijterijen een drank- en horecavergunning aan te vragen. Levensmiddelenbedrijven en cafetaria’s mogen zonder drank- en horecavergunning wel zwakalcoholhoudende drank verkopen, maar de drank mag er niet opgedronken worden. Wilt u zwak alcoholische drank schenken tijdens een evenement, dan moet u een ontheffing aanvragen.

De voorwaarden voor een drank- en horecavergunning:
U mag geen zwakalcoholhoudende drank verkopen aan kinderen jonger dan 16 jaar.
U mag geen sterke drank (meer dan 15% alcohol) verkopen aan kinderen jonger dan 18 jaar.
Het is verboden alcohol te verkopen in tankstations en niet-levensmiddelenwinkels.
Alle leidinggevenden zijn minimaal 21 jaar en van onbesproken gedrag.
Er zijn huisregels opgesteld in sport- en andere kantines.
Barvrijwilligers in sport- en andere kantines hebben een instructiecursus gevolgd.
Als vereniging of stichting hebt u een bestuursreglement waarin u zich verbindt aan de zogenoemde paracommerciële voorschriften.
De inrichting van het horeca- of slijterijbedrijf voldoet aan bepaalde eisen met betrekking tot oppervlakte, hoogte, ventilatie en toiletruimte.

Om oneerlijke concurrentie te voorkomen, legt de gemeente aanvullende beperkingen op aan verenigingen en stichtingen (paracommerciele horeca); bijvoorbeeld over de tijden waarop alcohol geschonken mag worden.

Wij wijzen u erop dat bovenstaande voorschriften onder meer gebaseerd zijn op de huidige Drank- en Horecawet. De nieuwe Drank- en Horecawet die 1 januari 2013 in werking is getreden, blijft ook nog uitgaan van de leeftijdsgrens van 16 jaar voor de verkoop van alcoholische dranken. Met een wetswijziging ingaande per 1 januari 2014 is besloten om deze leeftijdsgrens te verhogen van 16 naar 18 jaar.
Ik verwacht dat in andere gemeentes de regels niet anders zullen zijn, maar informeer even bij de gemeente waar de verkoop plaats gaat vinden, waar je aan moet voldoen.

Het ligt er dus aan waar je glühwein wilt verkopen, waar je aan moet voldoen.