Hoe komt het dat sommige wijn 'oud' lekker en exclusief is, terwijl andere wijn over de datum gaat en bederfd?

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb een doosje wijn bij mijn oma uit de kelder gehaald. Deze is echt niet te drinken. Behoorlijke tegenvaller dus. Maar hoe kan ik nou aan de fles zien of hij heel goed is, of dat hij al bedorven is?

En hoe weet je bijvoorbeeld in de winkel dat je een wijn een paar jaar moet laten staan voordat je hem drinkt, of dat je hem beter direct kan opdrinken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

De meeste wijnen die je hier in de winkel koopt, moet je binnen twee jaar opdrinken. Witte wijn kun je minder lang bewaren dan rode. Hier een overzicht van 'bewaarwijnen', dus wijnen die je een jaar of tien kunt laten liggen (meestal rode wijn):

Vintage Port. Porto levert met het type Vintage - wijn met een oogstjaar - dé klassieke bewaarwijn bij uitstek. Grote Vintages blijven decennia lang onwaarschijnlijk vitaal. Tegelijk is dit een van de weinige uitzonderingen op de regel dat versterkte wijnen onmiddellijk drinkbaar zijn.

Bordeaux. Goede nummer 2, zij het uitsluitend op het hoogste niveau, d.w.z. dat van crus classés. Ook Sauternes, een van 's werelds klassieke botrytiswijnen rijpt voortreffelijk.

Bourgogne. Goede rode wijnen met premier of grand cru status rijpen goed, zij het niet in die mate als Bordeaux. Voor de meeste witte, gemaakt van chardonnay, geldt dat nog meer. Topwijnen uit Chablis, Meursault en Puligny rijpen daarentegen wel goed.

Rhône. Vooral de grote rode wijnen uit het noorden, gemaakt van de syrah, in appellations als Côte-Rôtie, Hermitage en Cornas.

Sud-Ouest. De rode Madiran, gemaakt van tannat, en de zoete versie van Jurançon (petit manseng).

Midden Loire. Vouvray en Coteaux du Layon, gemaakt van chenin en met botrytis.

Piemonte. Nebbiolowijnen als Barolo en Barbaresco.

Chianti. Alleen op het niveau van Riserva of dat van Super Tuscans, pure Sangiovese of assemblages met cabernet sauvignon.

Brunello di Montalcino. De klassieke Sangiovese uit Toscane.

Spanje & Portugal. Beperkt aantal rode tafelwijnen. In Portugal o.a. Bairrada van de bagadruif. In Spanje wijnen zoals Rioja en Ribera del Duero in (gran) reserva-uitvoering.

Nieuwe Wereld. De grote Cabernets uit Californië. Uit Australië de grote Cabernets en top Shiraz. Eveneens uit Australië botrytiswijnen van sémillon.

Duitsland. Grote Rieslings, en dan vooral de edelzoete botrytiswijnen van het kaliber Auslese, Beerenauslese, Trockenbeerenauslese of Eiswein.

Oostenrijk. Edelzoete botrytiswijnen uit het Burgenland.

Hongarije. Edelzoete Tokaj met botrytis.

Champagne. Meestal niet, want de rijping vindt al plaats tijdens het productieproces. Uitzondering op deze regel vormen de Vintages, vooral wanneer die gebotteld zijn op groot formaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij ligt dat ook aan de ingredienten van de wijn.
Sommige wijnen bevatten veel zuurstof, waardoor ze snel bederven. Bij wijnen die weinig zuurstof bevatten, wordt dat bederven zodanig uitgesteld dat er een hele tijd overheen gaat voordat de wijn echt niet drinkbaar meer is.

- Rode wijnen zijn vaak wijnen met weinig zuurstof. Die kan je dus bewaren. (niet per definitie!)
- Witte wijnen daarintegen, zijn gevoeliger voor zuurstof en daarom verkleuren ze ook snel. Deze wijnen zijn niet lekker meer na een tijdje. Die kan je dus beter meteen aanbreken.
- Edelzoete wijnen zijn wijnen die goed ouderen.
- De volgende wijnen ouderen ook goed: Vintage Port, Bordeaux, Bourgogne, Rhône, Sud-Ouest, Midden Loire, Piemonte, Chianti, Brunello di Montalcino, Champagne.

Voor meer informatie, zie de bron.

Hopelijk heb je hier iets aan!