Hoe maak ik netelsoep?

In het lager had ik eens netelsoep gegeten in vond het heel lekker, weet er iemand het recept daarvan?
Merci

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K

Het beste antwoord

Heel gezond en lekker, goed om te ontslakken!
Als je het ooit als spinazie klaarmaakt met wat room, begrijp je niet dat je het altijd gekocht hebt, zo lekker!

Jonge brandnetels verzamelen; ik neem de jonge blaadjes dicht bij de grond af, of neem de spitse iets oudere. Goed uitschudden want er zit veel zand in en/of insecten.
Thuis laat ik ze dan nog een tijdje liggen zodat ze eruit kunnen kruipen. Ik was ze dan in de tuin nog goed uit in een teiltje. Zodra ze gewassen zijn prikken ze niet meer zo. Haal dan de bladeren v.d. stengels met de richting mee waarin de brandhaartjes groeien. Nu kan het beginnen;

1 of meerdere uien zachtjes fruiten. Water naar smaak erbij . Brandnetelbladeren fijn of grof hakken of helemaal niet. Als het water tegen de kook aankomt , het vuur heel laagzetten en de netels erin doen. Zout, peper en andere kruiden naar smaak erbij, deksel erop en bij weinig fijn gesneden blad zijn 3 min al genoeg. Bij grover 15 min. laten staan. Even lucht erbij en omroeren. Zo dat is de basis.
Variaties; versch. smaken (pittig, mild, zoet-zuur)
andere tuinkruiden erbij kort voor serveren zoals bieslook,etc. room erdoor roeren, aardappel erbij, net als uiensoep met ipv gesnipperde ui ringen ui bakken en dan met brood eten.

En dan nog deze;
Verse brandneteltoppen wassen en pureren met de staafmixer. Trek 1 ltr. kippenbouillon van een tablet.
Maak in een pannetje een beetje roux (bindsaus van boter, bloem en melk)giet de kippenbouillon erbij en voeg de brandnetels toe., zorg dat hij licht gebonden is, breng zachtjes aan de kook2-3 min. en voeg wat slagroom toe, vers gem. peper, vers ger. nootmuskaat, wat zout en evtl aroma. Serveer in een kop met wat lobbig geklopte slagroom er boven op in het midden.
Echt lekker!
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Netelsoep

Netelsoep is een voorbeeld van zo'n middeleeuws gerecht. Hier is ons recept. Je hebt volgende dingen nodig: enkele dikke wortels (pastinaak dus...), twee preien, enkele stevige uien, twee handen vol verse netelblaadjes, twee laurierblaadjes, een teen look, een stukje soepvlees, melk, boter, spekreepjes, water, zout.

En zo ga je te werk:

zet het soepvlees op in koud water,
stook het vuur bloedheet en breng het water aan de kook,
hak de groenten fijn en laat ze in de pot dwarrelen,
kook deze tot ze gaar zijn (duurt wel een uur of twee),
verwijder het stukje soepvlees,
bak de spekreepjes samen met een extra ui en voeg dit bij de soep. Laat ook de netelblaadjes meezwemmen,
laat nog even koken,
voeg zout naar smaak toe, en peper als je het kan betalen,
giet een halve tas melk in de soep, neem van het vuur en geniet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alvast bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1, lekkerrrr
Ingrediënten (voor een ketel soep van ongeveer 5l) :

4 kloeke wortelen / 1 prei (het groene deel) / 4 flinke uien / 4 aardappelen / een portie brandnetels (een slakom vol) / kruiden : peper, (selder)zout, wat currypoeder, wat cayennepeper, ... en kruiden naar keuze / bouillonblokje

Bereiding :

Wat de brandnetels betreft : zorg dat je ze plukt op een propere plaats. Een klein plekje in je eigen tuin voorbehouden is natuurlijk het veiligste. Zo kan je er trouwens het lente- en zomerseizoen door blijven plukken. Gebruik wel steeds jonge brandnetels (bovenste uiteinde : 5 à 10cm). het is niet nodig om enkel de blaadjes te gebruiken; ook het bovenste stuk van het steeltje is bruikbaar ... het zorgt echt niet voor vezels die bijvoorbeeld kinderen soms als lastig ervaren. Zorg wel dat je nooit de bloemen gebruikt! Was de netels, zoals alle overige groenten grondig en maak ze verder schoon. Laat 50g boter smelten, voeg er de grof versnipperde ui, prei, aardappelen en wortelen achtereenvolgens aan toe. Voeg ook de kruiden toe en de brandnetels. Voeg water toe. Sluit de pan af en laat koken zoals een 'normale' soep. Nadien het hele zaakje mixen.

Tweede versie :

Hier voegen we geen wortelen of prei aan toe. We gebruikten wel nog wat extra 'wilde' kruiden van in de tuin, met name kleefkruid en fluitekruid (ook hier weer de jonge blaadjes). In kleine hoeveelheden geven ze een extra cachet aan de netelsoep. Je kan ook eerst alle wilde kruiden versnipperen alvorens ze in de soep te brengen en te koken.

En je kan natuurlijk nog eindeloos varieren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik probeer het zo te maken, dat niet iedereen in de gaten heeft dat er brandnetels in zitten, want dan zijn er prompt weigeraars hier. Temeer daar ik het vegetarisch maak..
De soep gewoon zoals groentesoep maken. Met normale soepgroente (fijn) en een pakje instant groentesoep.
Ik voeg zelf altijd nog wat foelie, lavas, tijm, laurier en peper toe , wat extra zeer fijngesneden prei, eventueel wat fijngesneden bleekselderie, paprika, courgette en wat diepvrieserwtjes.
De brandnetels gaan er tegelijk met de andere groenten door. (2 koppen gedroogd , of 4 koppen vers)
Mijn mensen houden ervan als ik op het laatst een scheutje koksroom toevoeg. Met maggi serveren.
Lekker met stokbrood en kruidenboter met creme fraiche en heel veel knoflook..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lady Ridley's Nettle Soup

Kijk eens bij de link: