In de supermarkt zag de verkoopster een bakje met nog levende garnalen erin. Waar kun je dit melden? Bij de dierenbescherming?

13 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kijk eens voor veel info over garnalen bij Heiploeg de grootste in garnalen van europa
www.heiploeg.nl

Antwoorden (8)

Je kunt dit nergens melden. Het is nou eenmaal zo dat garnalen levend worden gevangen en vervolgens gaan ze dood doordat ze geen zuurstof meer krijgen omdat ze op het droge liggen.

Incidenteel overleeft er eentje. Daar is niets aan te doen. De dierenbescherming zal ook verder geen actie ondernemen.

Op de markt zie je ook kreeften, krabben, palingen nog bewegen op het ijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Garnalen horen eerst gekookt te worden voor ze naar de consument gaan. Dit koken gebeurt aan boord van de schepen. Levende garnalen zijn niet gekookt dus je kunt hier wel degelijk melding van maken.
Melden doe je bij de keuringsdienst van waren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
keuringsdienst van waren is opgegaan in de voedsel en warenautoriteit
www.vwa.nl/
Bij de keuringsdienst van waren melden want dit kan echt niet.
Gepelde garnalen zijn ook gerookt heerlijk. In een rookdoosje gaat dat prima in relatief korte tijd (ca 2-4 minuten). Omdat de Hollandse garnalen ,die u bij uw visspecialist koopt, al aan boord van de schepen zijn gekookt, is de garnaal bij aankoop al consumptiegereed (niet rauw).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij de dierenbescherming kan je alleen gevallen melden van mishandelde dieren of dieren die gewond zijn e.d
een garnaal word gegeten, of deze nu gekookt zijn of bevroren, ze zijn er voor de consumptie..
wat loenie zegt klopt wel, garnalen mogen vers verkocht worden..
maar het kan wel, hier worden in de supermarkten ook bakjes met nog levende garnalen verkocht..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Melden bij de consumentenbond, met compliment voor de fabrikant, zulke verse garnalen krijg je nergens :-)

Je kan het melden bij de dierenbescherming, maar ook gewoon bij de fabrikant. Ik denk dat ze er zelf ook helemaal niet blij mee zijn en er graag iets aan doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
koop ze ga naar de zee laat ze vrij.
green peace
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja ze waren in iedergeval wel vers, denk dat je dat moet melden bij de keuringsdienst van waren en dat die verder wel weten wat er moet gebeuren

Toegevoegd na 2 minuten:
Er zal wel wat mis zijn gegaan bij de garnalenpellerij wat tegenwoordig niet meer in Nederland gebeurd, en waar mensen werken kan weleens iets fout gaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het klopt ECHT dat je zowel gekookte als ongekookte en zowel ongepelde als gepelde garnalen kan kopen.
Dus het kan inderdaad best zijn dat als je een bakje ongekookte, ongepelde garnalen koopt (meestal zijn dat de wat grotere) dat er een verse tussen kan zitten als het een heeeele verse zending is. Die garnalen worden direct na de vangst al gewassen en verpakt.