SRV is ontstaan uit de samenwerking van een aantal groothandels die door heel Nederland voornamelijk leverden aan de melkhandel. In eerste instantie opgezet als inkoop-organisatie, later een verkoopformule met folders, spaarmunten en spaarzegels, eigen merken, dagblad- en zelfs tv-reclame (Cocktail Trio met de destijds alom bekende reclamekreet: 'Leve de man van de SRV, van je hiep hiep hiep hoeree!'). In 1966 bestonden 2 organisaties voor de melkhandel in Nederland, namelijk Super Ratio en de Knipkaart die in dat jaar fuseerden tot de SRV-organisatie: "Samen Rationeel Verkopen". Later is meer gesproken als men moest zeggen wat SRV betekende, de drie medeklinkers uit SeRVice. Ed Heeremans werd benoemd tot voorzitter. Cor Boonstra, van 1962-1966 verkoopleider Zuivel Handel Maatschappij/SRV, was de eerste directeur van 1966 tot 1974.
Inmiddels is de formule opgeheven en voortgezet in een modernere versie: de "Springer"-formule.