als je in de horeca werkt kan je baas je dan verplichten om je te laten betalen om daar te eten en je niks van je zelf mag eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een gierigaard!Vaak mag je gewoon als personeelslid gratis eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kooistra is toch overleden?

Antwoorden (8)

Nee, je hebt gewoon recht op je pauze,dus als jij naar een patat o broodjeszaak gaat, is dat jouw zaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn in de horeca 2 mogelijkheden. Je baas moet je pauze geven zodat jij kan eten. Dan maakt het niet uit of je het zelf meeneemt of gaat halen enzo. Of je krijgt geen pauze en de baas geeft je eten, dus dan moet je er niet voor betalen. Meestal eet je dan gewoon iets makkelijks of met de pot mee. Het nadeel is dan wel dat er geen vaste tijden zijn om te eten en ook niet hoe lang.
Het voordeel is dat je wordt uitbetaald voor de hele dag, dus er gaat geen pauze tijd vanaf.
Mijn baas koos voor de laatste optie. Dit was omdat ik dan heel flexibel was en als het druk was, ik dan opstond en mensen ging helpen. Dus eigenlijk eet je dan tussendoor tijdens je werk. Als hij had gekozen voor het "pauze systeem"dan kon ik ook een half uur naar huis gaan ofzo. Mocht het dan druk worden dan kon hij mij niet inzetten omdat die pauzes niet betaald worden. (net als bij een fabriek)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee hij mag het jou niet verplichten
zou mooi zijn sta je daar om geld te verdienen mag je het op zijn manier weer aan hem terug betalen
nee hoor je mag je eigen eten in je pauze eten zoveel jij wilt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat mag hij niet. Jouw pauze mag je zelf inrichten zoals je zelf wilt. Zoals jij het hier vraag, lijkt het haast of het een voormalig oostblokland betreft
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik als baas in de horeca heb ervoor gekozen om mijn personeel voor ontbijt, lunch en avondeten niet zelf te laten opdraaien. Bij ontbijt is het heel makkelijk, ze gaan aan een tafeltje zitten en ze pakken wat ze willen van het ontbijtbuffet. Voor de lunch heb ik een deal gesloten met een broodjeszaak niet ver van het hotel, zodat mijn personeel daar op de kosten van de zaak een lekkere lunch kan gebruiken, ze leveren trouwens ook aan het hotel, dus mijn frontdesk medewerkers bestellen gewoon een lekkere lunch. Met diner, mogen ze via een cateraar eten wat ze willen. Ik heb dus 14 man tevreden personeel, die dus als de drukte het niet toelaat gewoon op hun post blijven, want het mes snijdt tenslotte aan twee kanten. "You have to break an egg to eat an omelette".
Als ik overnachtingen a raison van 120-265 euro kan aanbieden in hartje Amsterdam, is het eten verzorgen voor mijn personeel een doodnormale zaak.
Waarschijnlijk hebben we daarom al jaren dezelfde enthousiaste medewerkers.

Kan me niet voorstellen dat concullega's er anders over zouden denken.
Het is óf je zorgt voor het eten van je personeel, óf je geeft ze ruim de tijd elders aan hun gerief te komen.

Maar je gaat je personeel niet verplichten om meegebracht eten niet te nuttigen en ze voor hun eten bij jou te laten betalen. Zou even lekker worden zeg, de slavenhandelaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig +.
Zo`n werkgever zoek ik ook!
Wettelijk gezien is een werkgever niet verplicht om je een maaltijd te verschaffen als je aan het werk bent. Vroeger waren er in de horeca CAO een aantal bepalingen waarin de werkgever wel verplicht was dat te doen, maar dat is afgeschaft. Het aantal pauzes dat je krijgt en de duur daarvan is wél wettelijk vastgelegd in de CAO en is afhankelijk van het aantal uren dat je die dag werkt.
Vaak gaat het zo in de horeca; als je rond etenstijd werkt, ben je wat eerder aanwezig, zodat je vóór dat je begint met werken gegeten hebt. Als je later begint, zorg je dat je thuis hebt gegeten. Wanneer je al vanaf de ochtend of middag werkt, gebruik je je pauze om te eten zodra het volgende personeel is gearriveerd zodat je elkaar kunt afwisselen.
Drankjes (koffie, thee en fris) en kleine versnaperingen zoals een koekje of een gebakje, mogen gratis verstrekt worden door een werkgever en het is dan ook geheel aan hem of haar hoe daar mee om gegaan wordt in de praktijk.
Echter, een warme maaltijd valt onder loon in natura en daar moet dus ook belasting over betaald worden anders kan je werkgever problemen krijgen met de fiscus.
Steeds meer werkgevers kiezen ervoor om hun personeel wel een warme maaltijd aan te bieden, (zodat je niet om valt van de honger) maar dan tegen betaling.
Ik heb zelf 10 jaar in de horeca gewerkt en ik heb verschillende werkgevers en situaties meegemaakt.
De meeste werkgevers geven hun personeel gewoon dagelijks gratis een warme maaltijd. Ook omdat je natuurlijk wilt dat je personeel goed functioneert.
Tevens heb ik een aantal werkgevers gezien die mij inderdaad ook lieten betalen voor een maaltijd (meestal €2) die ik dan voor dat ik begon met werken kon nuttigen. Ook heb ik meegemaakt dat het ingehouden werd van mijn loon.
Als je 's avonds in de horeca werkt, zou ik van te voren zelf thuis goed eten of eventueel eerder aanwezig zijn en daar wat nemen. Als dit allemaal niet mogelijk is omdat je hele dagen werkt bijvoorbeeld, zou ik eens met je baas in gesprek gaan hierover en kijk hoe jullie dit kunnen oplossen. Praat er ook eens over met je collega's, wellicht hebben zij dit probleem ook.
Je baas mag je niet verplichten om te betalen voor een maaltijd wanneer jij dat niet wilt en hij zou jou (en je eventuele collega's) de gelegenheid moeten geven om zelf iets mee te nemen.
Hij kan je dus niet verplichten, maar het is wel een veel voorkomende situatie in de horeca en niet in strijd met de regels en tja; uiteindelijk moet je toch eten. ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1; duidelijk verhaal !
Kort antwoord: nee, absoluut niet. Je mag niet verplicht worden om je salaris uit te geven in de zaak van je baas.

Dat heet met een mooi woord 'gedwongen winkelnering', en het wordt beschouwd als uitbuiting. In de rest van Nederland is dat gebruik eind 19e eeuw al uitgestorven, na stakingen en vakbondsacties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee . Dat kan ik me haast niet voorstellen.Als jij pauze hebt mag je volgens mij gewoon je eigen mee gebrachte brood en appel nuttigen.
Ik heb een tijdje bij mcDonalds gewerkt en daar was het zo dat je wanneer je friet en bigmacs wilde ofzo je er wel voor moest betalen , je kreeg er 50% korting op. Maar t was wel je eigen keuze of je hun eten kocht of dat je brood mee nam.
Een ander verhaal word het wanneer jij er op je vrije tijd binnen stapt en in het restaurant je eigen mee gebrachte eten gaat zitten nuttigen. Daar zal wat van gezegd worden. Maar goed dat doet er verder niet toe.