Kan ik de bloem nog eten waar beestjes in zaten?

We hebben, tijdens onze wárme vakantie in Frankrijk, een zak van 5 kilo bloem gekocht, bij een lokale molen waar diverse soorten bloem gemalen werden. Om deze kleine ondernemer te steunen hebben we dus een 5 kilo zak meegenomen. Thuis gekomen in Nederland, wilde ik de zak in een plastic bak doen die goed afgesloten kan worden. Ik maakte de zak open en zag al direct een soort, op spinrag lijkende "nesten" net boven de rand van de bloem, aan de zak. Ik weet dat dat er nu eenmaal wel eens inzit en normaal gooi ik zo'n pak weg. Maar nu is het 5 kilo, er is momenteel wat minder bloem te koop en ik vind zo veel weggooien toch een beetje zonde.
Ik weet dus zeker dat het om een "besmetting van buitenaf" gaat, de zak heeft trouwens alleen nog maar in de, nog steeds warme, woonkamer gestaan. De warmte is ook niet goed geweest voor de groei vd beestjes natuurlijk!
Ik heb gisteren alle bloem uit de zak gezeefd en er zaten naast een stuk of wat vrij grote larven ook best veel kleine larfjes in, ook wat ei-achtig spul en dus die "spinrag-achtig nesten". De kleine larfjes bleven wel op de fijne zeef liggen, maar als het wat langzamer ging, wisten sommige zich er wel doorheen te wurmen, niet boven de net gezeefde bloem, maar boven de spoelbak terwijl ik de zeef uitvoerig bekeek. Volgens mij gaat het om de graanklander, de meelmot en rijstmeelkever, er zaten zeker geen stofluizen in.
Kan ik deze inmiddels gezeefde bloem nog eten of is het toch beter als ik het weggooi?

een jaar geleden
6.2K
HeerVoldemort
een jaar geleden
Ik weet het niet, maar ik zie in elke supermarkt ruim voldoende bloem beschikbaar. Ik zou bij elk gerecht wat ik met jouw beestjes bloem klaar maak denken aan die beestjes en het gerecht alsnog weg gooien. Als jij je daar overheen kan zetten...dan kan je het denk ik wel bewaren...
fremar
een jaar geleden
https://www.startpagina.nl/v/eten-drinken/vraag/218273/regelmatig-kleine-zwarte-beestjes-meel/
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ik zou het zelf niet meer eten, hoe jammer ook. Bij Nederlandse molens ook voldoende meel en bloem te koop en ook allerlei soorten, zoals speltmeel, roggemeel en boekweitmeel.
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden
Ook al omdat ze kunnen overspringen op andere producten lijkt het me beter om het direct weg te doen.
SingingCoyote13
een jaar geleden
aub we leven niet in de 3de wereld. waar elke ons bloem kwijt een groot gemis is, en/of een levensbedreigend tekort. dit is door larven en ongedierte verontreinigde bloem. straks zitten er nog parasieten in die larven of zijn die er via het ongedierte tussen de bloem terecht gekomen en loop je nog wat op ofzo.
Taartpuntje
een jaar geleden
Tja ik had dit ook allemaal al de revue laten passeren.
Ik zag in de supermarkt inderdaad dat er weer volop bloem was. Dacht ook al aan de opmerking van HeerVoldemort, dat ik het zelf gewoon zou "proeven" dat er beestjes in gezeten hebben. De opmerking van fremar is niet aan de orde, het is geen stofluis, absoluut niet.
En ook al zitten we niet in de derde wereld, gelukkig, als het niet nodig zou zijn en iemand zou daar wel iets over kunnen vertellen, gooi ik het niet weg. Bedankt voor de link DWL, maar ik heb uiteraard ook op het internet gezocht voor ik de vraag hier stelde en had hem al gelezen. Een volgende uitleg die ik vond stond hier weer haaks op.
Veel mensen zeggen dat ze meelprodukten invriezen om dit soort besmetting te voorkomen, dat had geen optie geweest, sowieso kan ik geen 5 kilo kwijt, maar de bloem was al besmet in de winkel.
Ik hoopte gewoon op een andere optie...
bedankt allemaal, voor het nemen van de moeite om antwoord te geven.
Nu moet ik even naar de kliko!

Antwoorden (1)

Kun je meel met beestjes eten?

Enerzijds verontreinigt hij het product met zijn uitwerpselen, vervellingshuidjes, cocons en overblijfselen. Anderzijds schimmelen aangetaste kruidenierswaren eerder, veranderen ze soms van kleur en krijgen ze een muffe tot zure geur. Het product is dan niet meer eetbaar en kunt u het beste weggooien.

Lees de bijgevoegde link maar eens goed door....
Verwijderde gebruiker
een jaar geleden