Wat is het verschil tussen arachideolie en zonnebloemolie?

Ik kreeg de tip om arachideolie te gebruiken voor fondue, maar wat zijn hier dan de voordelen van?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
35.9K

Antwoorden (4)

Het verschil is dat arachide olie van pinda's word gemaakt en zonnebloemolie van de pitten van zonnebloemen.

Ik kan mij geen voordelen bedenken.
Ik mijn ervaring werd er gewoon frituurvet gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Arachideolie (pindaolie) is bestand tegen hogere temperaturen. Daardoor ontstaan er minder schadelijke stoffen als de olie lang verhit wordt.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar. +1!
Veel patat wordt tegenwoordig ook in arachideolie gebakken.
Let wel op: wil je deze olie gaan gebruiken verzeker je er dan goed van dat niemand van de eters een pinda-allergie heeft!
bamibal
12 jaar geleden
Mensen met een pinda-allergie kunnen zonder problemen arachideolie gebruiken, omdat de olie geraffineerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet helemaal waar, als mijn huisgenoot met arachideolie kookte merkte ik dat (met mijn pinda-allergie) meteen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
arachideolie is beter bestand tegen hitte dan zonnebloemolie. Zonnebloemolie moet je eigenlijk nooit verhitten zoals bij bakken of wokken omdat temperaturen dan snel stijgen wat oxidatie geeft. Frituren is helemaal uit ten boze met zonnebloemolie, arachideolie is een iets wat betere olie om mee te frituren maar niet goed genoeg naar mijn mening. Best is verzadigd vet om mee te bakken, braden,wokken of frituren zoals extra vierge kokosolie of palmolie.
Arachideolie - ook wel aardnotenolie genoemd - is een heel heldere, lichtgekleurde olie, gewonnen uit pinda's. Hij bevat 20-40% meervoudig onverzadigd vet. Het is een geurloze olie, die heel hoog kan worden verhit. Dat maakt arachideolie ideaal voor de oosterse roerbakkeuken. Een ander voordeel van arachideolie is dat het niet ranzig wordt. Het kan dus ook in warme landen goed worden bewaard. Bij lang bewaren krijgt de olie zelfs een bijzondere nootachtige smaak. Doordat de olie geurloos is kan hij gebruikt worden voor het invetten van bak- en puddingvormen. Ook is arachideolie makkelijk stolbaar.

Zonnebloemolie wordt gemaakt van zonnebloempitten. De kleur is transparant geel, en de smaak is tamelijk neutraal. Ze bevat 60-80% meervoudig onverzadigd vet en is zeer geschikt voor alle culinaire toepassingen. De olie is goed bestand tegen hoge temperaturen en daardoor geschikt om te frituren. Omdat de smaak van de olie heel neutraal is, is de olie ook ideaal voor het maken van mayonaise en dressings.

Om te fonduen zou ik zonnebloemolie prefereren boven arachideolie, omdat die meer gezonde onverzadigde vetzuren bevat. De arachideolie is geschikter om op hoge temperatuur snel mee te bakken, maar niet om voedsel langdurig in te garen.
Amadea
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Panteao@ Maar toch niet om mee te fonduen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zonnebloemolie moet je nooit verhitten dit omdat de structuur van dit onverzadigd vetzuur gaat oxideren bij hogere temperaturen dus ook bij fonduen.
Arrachideolie heeft een hoger rookpunt dan zonnebloemolie. Arrachideolie begint dus pas te roken bij 160 graden C. Zonnenbloemolie begint al bij 107 graden C te roken. Ook is de geur van arrachideolie minder dan van zonnenbloemolie. Juist bij fondue Bourguignonne is dit een fijne bijkomstigheid.

Een tip; Wil je geen vette walm, probeer eens om met een goede bouillon te fonduen. Je krijgt dan wel gekookt vlees, maar het is minstens zo lekker. Ook groentes kun je erin gaarkoken. Aan het eind van de maaltijd houd je een heel pittige bouillon over, die je dan als lekkere soep kunt eten.
amc