Waarom is haring op de markt ca. € 1,50 per stuk en online als diervoeding voor € 3,95 per kilo te koop?

Ik zag de prijs voor haring als diervoeding en daar stond de maat nog bij [15-18cm ~ zie link] dus niks ondermaats.
Vraag ik me af, waarom is een haring voor menselijke consumptie ca. € 1,50 per stuk en als diervoeding per KILO € 3,95?

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.prooidier.nl/catalog/641

Toegevoegd na 6 dagen:
Heb opgelet ... gisteren 1,70 euro per stuk als prijs gezien... dus de 1,50 euro was kennelijk inderdaad een bodemprijs.

Met hartelijk dank voor de reacties en de antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Op de markt is de omzet een stuk lager, en op het eind van de dag zal de visboer toch een inkomen moeten hebben. In de fabriek hoeven ze alleen maar veel haring ruig te verwerken en te verpakken. De arbeidskosten liggen in de fabriek dus veel lager, daarnaast moet de visboer een kar en alles hebben, afschrijving rente onderhoud etc

Het heeft te maken met groothandel of verkoop per stuk. Per stuk verkopen is veer bewerkelijker, dus duurder. Daarnaast zijn de eisen voor voedsel voor menselijke consumptie veel hoger als die voor dierlijke consumptie. Ook het voldoen aan deze eisen brengt kosten met zich mee. Denk hierbij aan hoe de haring vanaf de vangst tot de verkoop aan de consument is bewaard en bewerkt.

Het prijs verschil zit, omdat op de markt de haring ook nog schoongemaakt wordt. Per 5 minuut werk komt er 1 euro bij de prijs bij.

Op de markt is alleen de nieuwe haring vers van een bepaalde maat interessant voor de consument of fijn proever. Deze moet dan goed zijn gekaakt en vers zijn schoongemaakt. Goede haringschoonmakers zijn schaars, het kan ook alleen handmatig. 1,50 euro is al een bodemprijs, rekening houdend met alle kosten. Het draait hier om kwaliteit wat de prijs bepaalt en niet kwantiteit.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100