Kan je van geroosterde amandelen amandelspijs maken?

Ik heb nog een grote zak amandelen liggen, volgens mij geroosterde (zoals in bijgaande afbeelding). Ik vroeg me af of ik deze ook kon verwerken tot amandelspijs.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
4.2K

Het beste antwoord

Zoals ze op de afbeelding staan zijn het geen geroosterde. De afbeelding toont verse amandelen met het velletje er nog omheen, dus zoals je ze uit de dop haalt. Hiervan kan je heel goed amandelspijs maken maar je moet dan wel eerst het velletje verwijderen. Doe ze daarvoor in een pan kokendheet water en laat ze even weken. Na een tijdje zitten de velletjes losser en doe je ze in een vergiet. Spoel ze nu heel goed koud af en deponeer ze in een schone theedoek. Door ze nu in de doek te wrijven wrijf je de velletjes er zo af. Je kunt ze nu malen en hebt de basis voor anamdelspijs.

Toegevoegd na 1 uur:
Gepelde amandelen zijn glad en wit, indien ze geroosterd zijn, voelen ze vettig aan en zijn ze lichtbruin gebrand.
Je kunt er ook amandelmeel van maken door ze heel fijn te malen. Lekker in de amandelpudding of in gebak.
Ook kan je van de fijngemalen amandelen amandelmelk maken. Giet per 150-tot350 gr. amandelmeel 1 l. kokend water erbij, laat dit een 20 min. staan en zeef het door een zeef met doek erin. Je moet dan wel eerst de rauwe amandelen enkele uren weken in een ruime kom met koud water. In de meeste rauwe noten zitten nl.enzyme remmers en fytinezuur. Door te weken en goed af te spoelen is dit weg. Vooral bij amandelmelk moet je dit doen. Maal ze nooit te lang, want dan gaat de olie zich afscheiden.
Amandelmelk kan je als basis gebruiken voor bijv. een smoothie ipv water als je een groene smoothie maakt.
Ook kan je er een lekker drankje van maken door er agave- of ahornsiroop, honing, vanille of dadels doorheen te mixen.
Heet gemaakt met cacao en suiker heb je een heerlijke chocolademelk en je kunt hem in zoete gerechten gebruiken ipv. kookroom. De pulp die overblijft in de zeef kan je gebruiken bij het bakken van muffins, koekjes of vegetarische burgers bijv.

http://www.kookjij.nl/amandel

Kijk hier eens voor nog meer recepten met amandelen.
amc
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi AMC, op de verpakking stond geroosterde, vandaar. Ik was benieuwd of je hier nog iets meer mee kon doen dan zo opeten ;o)
amc
12 jaar geleden
Kijk bij mijn toevoeging onder het antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanks, daar kan ik ook wat mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ze gepeld, gaat na blancheren makkelijk. Een deel is denk ik geroosterd geweest, ze zijn na pellen bruinig. De rest is wit. Zou ik ze samen kunnen verwerken tot spijs?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allen bedankt voor het antwoorden. Ik ben er uit en dit antwoord was net iets uitgebreider.

Andere antwoorden (1)

Volgens mij zijn dit ongepelde amandelen, en geen geroosterde! Je kunt ze makkelijk pellen door ze even in een pan kokend water te dompelen (2 min.) daarna in koud water laten schrikken. De velletjes zijn er nu makkelijk af te wrijven.
Afdrogen en zijn ze klaar om er amandelspijs van te maken.
Succes.