Hoe kan ik een schenkbare cranberrysaus maken, of deze aan het recept herkennen?

Ik wil graag een cranberrysaus maken, maar die moet wel schenkbaar zijn. Ik heb wel genoeg recepten gevonden, maar weet dus niet of die dikker of juist wat dunner zijn.

Ik wil het namelijk in een flesje doen, dus het moet er wel makkelijk uit kunnen.

Wat is daarvan een goed recept, of hoe kan ik zien of het recept inderdaad een dunnere saus is?

Toegevoegd na 2 minuten:
Met dat laatste bedoel ik bijv. aan de hoeveelheid vocht en/of suiker die erbij gebruikt wordt.

Toegevoegd na 27 minuten:
Het moet wel meteen goed zijn want ik wil het inmaken in kleine sapflesjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.7K

Antwoorden (2)

als de saus die je gemaakt hebt te dik uitvalt gewoon wat extra cranberrysap toevoegen totdat je vindt dat hij de juiste dikte heeft
anneliez
12 jaar geleden
Het volgende recept lijkt mij aan jouw vraag te voldoen, omdat er in de bereidingswijze staat dat je de saus eventueel kunt binden met maïzena of rouxkorrels - en dat kan je dus achterwege laten:

350 gr cranberry’s
100 gr suiker (meer of minder naar eigen smaak)
1 dl sinaasappelsap
2 dl fond (volgens gebruikt vlees/gevogelte/wild)
1 dl port of rode wijn
roomboter, ongezouten of room (optioneel)
versgemalen zwarte peper en zeezout

Was de bessen.
Breng het sinaasappelsap met de suiker aan de kook. Als de suiker volledig is opgelost, voeg je de bessen erbij.
Laat het geheel op een zacht vuurtje koken tot de bessen zijn opengesprongen, zo’n 10 minuten.
Cranberry’s zeven door een fijne zeef en het sap opvangen in een andere pan of in de pan waarin het vlees werd gebakken.
Fond en port erdoor mengen, aan de kook brengen en tot de helft laten inkoken (of korter als je het vloeibaarder wilt hebben).
Op smaak brengen met peper, zout en eventueel nog wat extra suiker, honing of bessengelei.
Verfijn de saus eventueel met ijskoude klontjes boter of een scheutje room.
Amadea