Hoe kom ik van slikangst af?

Dus door dat ik me had verslikt heb ik slikangst,
Het is wel iets minder nu dan eerder maar door de stress werken mijn spieren niet goed mee.
Hoe kom ik van de angst en stress af? Hoe vergeet ik het?
Welke afleiding is er goed voor en wat helpt het best tegen de enge gedachten dat ik weer verslik?
Ik kan pas dinsdag naar de huisarts maar ik heb nu al ideeën nodig om men angst te vergeten

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2.6K
Pieterke
2 jaar geleden
Zoals ik je al in een reactie op een vorige vraag aanraadde: Neem contact op met je huisarts en laat je eventueel doorverwijzen naar een gespecialiseerde psycholoog. In je eentje zoiets oplossen is moeilijk. Zo'n behandeling wordt uit de basisverzekering vergoed. Je hoeft je helemaal niet te schamen voor behandeling door een psycholoog, heel veel mensen doen dat.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Ik kan pas dinsdag naar de huisarts maar ik ga er zeker heen!! Ik wil vooral weten hoe ik afleiding kan vinden en het minder eng vind.
Pieterke
2 jaar geleden
Sterkte Max!
BonBonvanJohn
2 jaar geleden
Je moet geen psycholoog raadplegen maar een goeie logopedist. Mensen denken dat een logopedist alleen helpt met slechte spraak. Maar ze helpen ook met slikken en slikangst. Ik heb zelf slikproblemen door chronische ziekte en loop ook bij een logopedist

Het beste antwoord

Om slikangst te verhelpen zijn er verschillende therapievormen ontwikkeld. Welke vorm het meest effectief is verschilt per persoon:
• Cognitieve Gedragstherapie
Cognitieve therapie gaat uit van de invloed van het denken op het gevoelsleven en het doen. Wie dingen vanuit een negatief punt bekijkt in het leven, wordt makkelijk angstig, somber of geïrriteerd. Met cognitieve therapie wordt onderzocht of die denkwijze wel klopt. De nadruk ligt op het wijzigen van die manier van denken, en dus ook het gedrag. Het is gebleken dat gesprekken, oefeningen en huiswerk een gunstig effect heeft.
• Ziekenhuis
o Neuroloog
o Psycholoog
o Radioloog
Een neuroloog is in staat om te kijken of er lichamelijk niets mankeert aan je strottenhoofd en slikspieren door onderzoek. Waar een medisch geschoolde psycholoog je goed kan helpen bij het verwerken van gebeurtenissen en beter omgaan met situaties. Bij de radioloog kunnen ze een slikfoto maken en zo onderzoeken of alles fysiek juist werkt.
• Logopedie
• Hypnotherapie
• Regressietherapie
• Anti-angst training
• Yoga
• Emotional Freedom Techniques (EFT)
• Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR)

Maar daar heb je op dit moment weinig aan. Wat kan helpen is te beseffen dat er eigenlijk niets aan de hand is. Je bent bang voor iets wat vroeger normaal ging. Dat is een vervelend gevoel, probeer het te parkeren als iets wat naar voelt maar verder onschuldig is.
Zodra je weer aan je slikangst denkt, probeer het weg te blazen. Denken eraan lost niets op, dat weet je inmiddels wel.
Ga voor je gaat eten wat ontspanningsoefeningen doen. Massage van de keel en schouders kan de spanning op de keel verlichten.
Een logopediste raadt aan om de maaltijd rustig op te eten, zonder afleiding van bijvoorbeeld de televisie. Zelf zou ik denken dat je door televisie te kijken juist minder op je eten let.
Let op je houding tijdens het eten of drinken: wat rechter zitten, of je hoofd lichtjes naar voren kantelen kan dan helpen.

Sterkte!
SimonV
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Dit hielp erg!! Dankje