Ik heb toen ik 14 was een fles safari opgedronken. Heb ik hier hersenschade van?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
2.1K
Ritsuka
10 jaar geleden
Als je er nu maar van geleerd hebt
burgos
10 jaar geleden
Zou kunnen,wat zegt je omgeving??
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De laatste tijd wordt er veel aandacht besteed aan alcoholgebruik door jongeren onder de achttien. De regels om alcohol te kunnen kopen, worden bijvoorbeeld steeds strenger. Natuurlijk is het gezellig en leuk om met je vrienden een biertje of een mixje te drinken. En iedereen doet het toch? Maar al die aandacht is niet overdreven. Het drinken van alcohol op jonge leeftijd is namelijk erg schadelijk, vooral voor je hersenen. Dit komt doordat je hersenen nog tot ongeveer je 24e jaar in ontwikkeling zijn.

Dit zijn de risico’s:
Alcohol verstoort de ontwikkeling van je opgroeiende hersenen. Dat kan invloed hebben op je karaker en je gedrag.
Als je al jong gaat drinken, is de kans groter dat je later verslaafd raakt.
Alcohol op jonge leeftijd is slecht voor de ontwikkeling van je botten. Alcohol verlaagt onder andere de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon.
Na een avond drinken werkt je geheugen slechter en kun je je minder goed concentreren. Dat heeft invloed op je schoolprestaties. Je lichaam doet er langer over om alcohol af te breken dan een volwassen lichaam.
Jongeren die een aantal jaren overmatig alcohol gebruiken, hebben vaak als gevolg daarvan blijvende leer- en geheugenproblemen.
Als je gedronken hebt, is de kans groter dat je onveilig vrijt. Je hebt minder controle op je handelingen.
Je reactievermogen wordt slechter, waardoor je meer kans hebt op een ongeluk.
Jongeren die drinken tijdens het uitgaan, zijn vaker als dader óf slachtoffer betrokken bij agressie.
Als je veel alcohol in korte tijd drinkt, kan je een black-out krijgen. Op het moment zelf lijkt er niets aan de hand te zijn, maar de volgende ochtend kun je je er niets meer van herinneren. Als je dit regelmatig doet, kan die schade aan je hersenen blijvend zijn.

Het beste antwoord

Nee, dat is niet waarschijnlijk. Als je dat eenmalig hebt gedaan, dan hou je daar niets aan over, behalve de kater de volgende dag, pas als je dat regelmatig doet, dan kan dat je hersenen aantasten/beschadigen.

Alcohol is een verdovend middel en werkt dus ook verdovend op alle hersencellen, waardoor de communicatie tussen de neuronen vertraagt. De hersencellen gaan ook anders functioneren. Op termijn zullen er ook hersencellen verloren gaan. Het verlies aan hersenweefsel wordt zeer duidelijk vanaf het dagelijks drinken van 6 glazen. Dit verlies heeft o.a. te maken met het feit dat alcohol giftig is voor de hersencellen en met tekorten aan vitamine B1, als gevolg van alcoholgebruik. Jarenlang overmatig drinken zorgt voor het krimpen van de hersenen. Bij zeer zware drinkers kan het volume met 10 tot 15% afnemen, na 10 tot 15 jaar.
Alcoholgebruik heeft een sterke invloed op de frontale cortex (voorste gedeelte van de hersenen). Dit gedeelte is verantwoordelijk voor zelfcontrole en het sociale functioneren, maar ook voor doelgericht handelen, redeneren en problemen oplossen. Schade aan de frontale cortex zorgt dus voor een achteruitgang in intellectuele vaardigheden. Door het verminderen van de zelfcontrole is er meer kans op impulsieve reacties en zijn er minder remmingen, o.a. om verder te blijven drinken.
O.a. door het effect op de hippocampus worden herinneringen van het korte termijn geheugen niet doorgegeven aan het lange termijn geheugen. Hierdoor ontstaan black-outs. Langdurig drinken heeft dikwijls ook belangrijke gevolgen voor de geheugenwerking in het algemeen.
Zie ook: geheugenstoornissen »
De invloed van alcohol op het cerebellum (kleine hersenen, achteraan het hoofd) zorgt voor stoornissen in motoriek, coördinatie en evenwicht. Dit is reeds merkbaar wanneer iemand eenmalig stevig doordrinkt. Langdurig overmatig drinken kan soms leiden tot permanente beschadigingen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+ Plus en jammer voor echte drinkers helpt de voorlichting niet.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
goed gedaan

Andere antwoorden (3)

Dat is hier niet te beoordelen. Als je jezelf dit afvraagt betekent dat je nog niet veel mankeert. Ik denk dat je er niets aan hebt overgehouden. Waar het bij dit vraagstuk met name om gaat is: regelmatig excessief gebruik van alcohol door de jeugd. Het is net als bij roken. Er zijn mensen die worden er 90 mee maar er zijn er bij die met 40 overlijden aan longkanker.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja. Het is bekend dat door EtOH hersencellen afsterven. Of deze celle essentieel zijn is onduidelijk maar de kans dat dit zo is of word is groter naarmate je meer consumeert.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een kort antwoord, maar dat is wat je vroeg. Van 1 x flink drinken op jonge leeftijd lopen de hersenen reeds schade op. Dit om het simpele feit dat er hersencellen afsterven en of zich niet goed verder ontwikkelen. Dat betekent niet dat je als dombo door het leven moet. Je hebt er miljarden van en je kunt er gerust een paar duizenden of meer van missen. Dit zal je dus geen merkbare schade hebben opgeleverd. Maar door regelmatig alcohol op jonge leeftijd te gebruiken sterven keer op keer hersencellen af en dat ga je dan ook meer en meer merken. Kinderarts Nico van der. Lely schreef er een boek over. Het heet kinderen en alcohol. Het is gemakkelijk leesbaar en ik vind dat iedereen met jonge kinderen dat zou moeten lezen. Kan trouwens geen kwaad als scholieren het ook zouden lezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die had je al, anders had je het niet gedaan!
Ozewiezewozewiezewallakristallix
10 jaar geleden
Prima en volledig antwoord !