Hoe snel stijgt je bloedsuikerspiegel na het eten?

Als je op nuchtere maag met een suiker van bijvoorbeeld 4,5 een gebakje eet, is het dan een kwestie van minuten eer je bloedsuiker stijgt?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
25.9K
HeerVoldemort
7 jaar geleden
Ik heb het een keer getest met de bloedprik pen van mijn vader. Net uit bed 3,5 toen een blikje Energy achterover gekanteld. 10 minuten later 35!!! En toen een half uur later weer geprikt had ik 5.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
35! Dat had ik niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is verschilt van persoon per persoon. De mensen met suikerziekte maken te weinig of geen insuline aan. Maar er zijn ook mensen welke te veel insuline aan maken. Dan stijgt en daalt de bloedsuikerspiegel te sterk.

Antwoorden (2)

Klopt. Kort nadat je zoet in je mond te hebt gestopt, geeft de zoete smaak al een seintje aan de hersenen om insuline aan te maken, want je bloedsuikerspiegel stijgt. In hetgeen jij noemt zit heel veel suiker en je glucosespiegel schiet echt omhoog die vervolgens na een uur keldert, waardoor je dan een instabiele insulinespiegel krijgt en je door die schommelingen je niet lekker, en duizelig kan voelen. Ook heb je na het eten van suiker weer sneller honger want suiker vraagt om suiker. Eiwitten geven langer een verzadigd gevoel omdat die je insulinespiegel niet beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat hangt af van de zogenaamde "glycemische index" van wat je eet, en die glycemische index is dus een maatstaf voor hoe "snel" de suikers (koolhydraten) in dat product zijn. Voor een normaal gezond mens is dat niet zo heel relevant (al kan het invloed hebben in hoe vaak en hoeveel honger je hebt en op die manier je gewicht beinvloeden), maar voor iemand met diabetes is het verstandig die snelle suikers, waardoor je bloedsuiker echt onmíddellijk de lucht in schiet, te vermijden.

Na een - suikerrijk - gebakje schiet je bloedsuiker inderdaad de lucht in, om daarna weer met een noodvaart "in te kakken" terwijl die na een volkorenboterham met kaas langzaam stijgt, en daarna langzaam weer afneemt, en dus veel langer verzadigd.

Die hele snelle suikers vind je in suiker - duh - maar ook in bijvoorbeeld witte meelspijzen (witbrood, pasta) , cornflakes en witte rijst.