Is er een oplossing tegen overgevoeligheid van caffeine?

Ik heb sinds een maand dat als ik iets eet/drink waar caffeine in zit dat ik dan heel erg misselijk wordt en de dagen erna nog steeds last van heb. Ik zit dan al na een paar happen eten vol en ik wordt dan ook misselijk (van wat voor eten dan ook)

Ik weet ook sinds wanneer dit is gebeurd. Ik heb een maand geleden ongeveer 3 bakken koffie op, op een lege maag. ( heel dom )

Is hier een oplossing voor?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.4K
Ritsuka
10 jaar geleden
niet meer drinken lijkt mij. als je weet dat het niet goed valt. ik heb dit met cafeine, alcohol en iets met heel veel suiker, dus ik vermijd het
Amadea
10 jaar geleden
Drink jij de koffie zwart? Dan adviseer ik om er warme melk aan toe te voegen.

Antwoorden (2)

Ik denk niet dat er een directe oplossing bestaat, behalve een tijd geen of weinig cafeinehoudende producten nuttigen, in de hoop dat je lichaam de overgevoeligheid zal ontwennen.

Als je dan toch last hebt van symptomen na iets met caffeine genuttigd te hebben, dan raad ik je aan genoeg water te drinken zodat de stof sneller het lichaam uit is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Koffie prikkelt de maag nogal, waarschijnlijk is dat wat jij hebt gedaan met het drinken van veel koffie op een lege maag. Je maag is wat gevoelig geworden en reageert nu daarom meer op koffie (en misschien ook wel op sterk gekruid eten, alcohol of andere producten) dan eerst.

In z'n algemeenheid is het bij voedselovergevoeligheid vaak verstandig om datgene waar je gevoelig voor bent een tijdje te laten rusten, en het daarna in kleine hoeveelheden weer voorzichtig te introduceren in je dieet. Of dat met koffie nodig is kun je je afvragen, in de eerste plaats omdat caffeïne niet gezond is en in de tweede plaats omdat je het gemakkelijk kunt vermijden omdat het gelukkig niet verborgen aanwezig is in veel producten die je koopt.

Maar als je graag over een tijdje weer koffie wilt kunnen drinken, geef je maag dan vooral even de kans om te 'herstellen' ( - voor zover je daarvan kunt spreken, ik weet natuurlijk niet of er echt sprake is van schade). Over een tijdje kun je eens proberen of je bijvoorbeeld beter koffie met (veel) melk kunt verdragen, of een halve kop koffie nemen. Maar drink het in de toekomst niet meer op een nuchtere maag (dat zou ik iedereen afraden trouwens, het is niet erg vriendelijk voor je maag) en niet als je bijvoorbeeld misselijk bent, maagpijn hebt of net iets hebt gegeten wat de maag irriteert.

Werkt dat niet, vermijd het dan gewoon voortaan zoveel mogelijk. Als je andere maagklachten hebt of ook veel dingen die je eet niet goed kunt verdragen en dat gaat niet over binnen een paar weken, dan is het verstandig eens met je huisarts te gaan praten. Maar als het alleen koffie is waar het om gaat, dan zit er weinig anders op dan gewoon geen koffie meer te drinken. Ik neem tenminste aan dat iedereen het met me eens zal zijn als ik zeg dat je iemand geen maagbeschermers wilt laten slikken enkel en alleen om koffie te kunnen drinken; geen koffie drinken is dan veruit de betere optie. Dat gezegd hebbende: waarschijnlijk wordt je maag vanzelf weer wat minder gevoelig en kun je over een tijdje best wel weer een kop koffie drinken als je dat wilt. Maar luister naar je lichaam, die signalen hebben meestal een functie.