Wat is de voedingswaarde van Kefir?

Reeds lange tijd maak ik kefirdrank met korrels en ik vraag me af hoeveel eiwitten erin zitten, en of de suikers of vetten veranderen in verhouding vergeleken met de melk waaruit je vertrekt.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je zo niet zeggen omdat je de drankjes zelf maakt. In de korrels zitten bacteriën die eiwitten omzetten uit de melk of sojamelk. De voedingswaarde hangt vooral af van waaruit je vertrekt en in welke maten stoffen worden omgezet. In feite maak je een geheel eigen product en je kunt dan niet de exacte voedingswaarde meer bepalen door de voedingswaarde van de grondstoffen te nemen. Al geeft die (oorspronkelijke) voedingswaarde wel een indicatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noa: je hebt het beste antwoord mijns inziens, je weet het niet als je het zelf maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat kan je wel zeggen als je weet wat kefir is en doet.
Met vet eiwit gebeurt niks, met eiwit hoeveelheden weinig, suikers worden omgezet.
Als je dus de waardes van het drank weet waar je het van maakt dan weet je ook de waardes van het eindproduct.
Sowieso zijn voedingswaardetabellen niet super nauwkeurig, vooral niet bij natuurproducten.
(ik zie nu dat we bijna hetzelfde zeggen alleen een andere conclusie trekken)

Het beste antwoord

Een glas kefir van 200 gram heeft de volgende voedingswaarde:
126 kilocalorieën
6,6 gram eiwit
9 gram koolhydraten, geen suikers
7 gram vet, waarvan 4 gram verzadigd
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt Amadea voor je antwoord, maar nergens staat er of die kefir gemaakt werd van volle melk of magere melk. Ik neem aan dat de gebrouwen kefir verschilt van samenstelling, en dit interesseert me dus, want dit wordt blijkbaar nergens beschreven....
Ik neem aan dat kefir gemaakt van volle melk meer vetten bevat dan magere. Of worden de vetten ook deels afgebroken door de bacteriën in de kefircultuur??
Amadea
11 jaar geleden
Het lijkt mij dat de drank op basis van halfvolle melk is. Die heeft puur per 200 gram 92 kilocalorieën, 6,8 gram eiwit, 9,6 gram koolhydraten door suikers, en 3 gram vet waarvan 1,8 gram verzadigd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ de voedingswaarde is gelijk aan het product waarvan het gemaakt is.
Het voornaamste wat de kefir korrels doet is suikers omzetten.
Met het vet en eiwit gebeurt weinig.
Er komen dus geen vetten bij, van halfvolle melk kan het in dit geval niet zijn gemaakt, zeer waarschijnlijk van volle. Volle melk is in dit geval wel supermarkt vol.
De kefir die ik drink wordt gemaakt van rauwe melk, met een vetpercentage dat boven 4% ligt.