kan 1 banaan je middagmaal vervangen?

Een vriendin van mij is erg veel bezig met haar gewicht. Ik heb me nooit echt zorgen gemaakt, tot deze week, want ze eet 's middags maar 1 banaan. Is dat gezond? Moet ik me zorgen beginnen maken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5.3K

Antwoorden (6)

Qua voedingsstoffen volstaat een banaan, maar qua verzadigingsgevoel absoluut niet. Dit heeft als effect dat ze later op de dag meer gaat eten en streeft zijn doel dus voorbij.

Het steeds minder gaan eten wijst op symptomen van anorexia, dus ik zou me wel degelijk zorgen gaan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1 banaan is een snack, dat is geen volwaardige lunch.
Weet je zeker dat ze alleen maar een banaan eet? ik mag toch hopen dat ze wel meer eet dan dat, want het is niet echt vullend voor lange tijd.

Toegevoegd na 1 minuut:
Met 1 banaan krijg je 85-100 kcal binnen (afhankelijk van de grootte van de banaan).
Dat is te weinig. Als die banaan nu op een boterham was met bijvoorbeeld wat pindakaas erbij, dan was het een voedzamer maal.
Ritsuka
11 jaar geleden
Amadea
11 jaar geleden
Dat ben ik niet met jou eens. Een banaan is een vrucht, géén snack. Het is normaal om elke dag twee vruchten te eten. Snacks zijn extra's, die heb je niet nodig. Fruit heb je wél nodig.
Castle
11 jaar geleden
Als hij het woord 'snack' vervangt door 'tussendoortje' mag het dan wel!
Amadea
11 jaar geleden
Als zij in plaats van 'snack' 'tussendoortje' had geschreven dan was ik het er nog steeds niet mee eens geweest. Want een tussendoortje heb je eveneens niet nodig, als je drie gezonde maaltijden eet. Fruit is een belangrijk onderdeel van die gezonde maaltijden. Op alleen fruit kan je niet leven, maar in plaats van snacks en tussendoortjes kan je beter gezondere dingen eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ben het niet met je eens @ritsuka: mijn diëtiste vertelde mij dat ik zelfs als ontbijt een banaan(tje) mocht eten! mijn verplichte ontbijt i.v.m. medicijnen. dus...
Ritsuka
11 jaar geleden
ok, mijn verwoording was misschien niet helemaal correct. Ik bedoelde alleen te zeggen dat de banaan in kwestie niet kan tellen als een volwaardige lunch.
Een stuk fruit kan een tussendoortje zijn, maar een tussendoortje is niet altijd fruit. @jodokus: dat is een speciale situatie, geld niet voor iedereen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
slechts 3 maaltijden per dag is niet goed om je metabolisme op gang te houden. Je legt hem eerst bijna stil door uren niks te eten, dan zet je hem keihard aan het werk omdat je een lading eten naar binnen gooit. Het is beter om je maaltijden te verdelen in 6 kleinere porties op een dag, zodat je metabolisme om de 2 a 2,5 uur wat te doen heeft. Vooral voor mensen die actief zijn of sporten. Over de naam die iedereen geeft aan zijn of haar tussendoortje, of dat nu snack is, tussendoortje, maaltijd of wat dan ook, maakt helemaal niets uit, dat is maar een naam en staat niet eens vast. Het gaat om de balans zoeken voor jezelf.
Ritsuka
11 jaar geleden
Op die manier eet ik ook Inkie, 5-6 maaltijden op een dag. Als ik te lang wacht met eten word ik gelijk duizelig en trillerig
Als de lunch de enige maaltijd is waar ze zo gek doet hoef je je geen zorgen te maken.
Als je vriendin een anorexiatype is (al veel te mager en toch nog aan het lijnen) moet je je zorgen maken, en moet zij hulp gaan zoeken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oké, bedankt voor de antwoorden, ik zal eens wat meer op haar letten. Bedankt voor de hulp
Ritsuka
11 jaar geleden
ook een goed punt, als de rest wel goed is, en alleen de lunch iets minder, kan het niet veel kwaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus van mij de plus+
Als die banaan ongeveer 4x zo groot is als normaal dan heb je qua calorieën ongeveer een gewone lunch te pakken.

Maar dan heb je nog steeds het probleem dat deze "lunch" veel te eenzijdig is waardoor je een tekort aan verschillende voedingsstoffen kan krijgen.

Nee dat kan dus niet en dat is dus inderdaad iets waar je je zorgen over moet gaan maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ligt er ook helemaal aan wat ze overdag doet en wat haar lichaamsbouw is.
Voor iemand van 115 kilo is een tros bananen voldoende.
Als ze 's ochtends een stevig ontbijt neemt, 's middags een banaan en 's avond een goed bord avondeten tot zich neemt zou het zo geen kwaad kunnen.
Als jij aan haar merkt dat haar hele eetpatroon méér vraagtekens oproept, dan is er meer aan de hand.

Ik ken (ook) dikke mensen die in het bijzijn van anderen een crackertje en fruit eten, water drinken en Sultana/Liga eten. En thuis frisdrank en chips, kant en klare maaltijden eten. Eten bestellen en afhalen.

Je kunt niet door het 's middags eten van een banaan aan die persoon zien of hij/zij goed en verantwoord eet.

Er is een wijze spreuk: Eet ‘s morgens als een keizer, ‘s middags als een burger en ’s avonds als een bedelaar.

Behoeft geen verdere uitleg volgens mij...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is goed dat ze banaan eet, maar het is niet goed dat ze maar 1 banaan eet. Dat is echt veel te weinig! Fruit is binnen een half uur verteerd, je moet er veel van eten wil je je er verzadigd bij voelen en voldoende energie krijgen. Je vriendin ondervoed zichzelf op deze manier.
Tip: Doe haar een zak biologische dadels cadeau, dat is heel voedzaam en geeft direct energie. Ze moet er daar natuurlijk wel meer van eten dan 1, het liefst 20 tot 30 per dag.
Zie meer uitleg in onderstaande bronnen.
Zie ook de video's van Freelee over weight loss op Youtube