Hoe krijg ik de jam wat dikker?

Heb een paar liter jam gemaakt van halfom pruimen en vijgen. Secuur het recept gevolgd dat op de pakken geleisuiker van Van Gilse staat, maar de jam blijft eigenlijk te dun. De tweede keer een handje onrijpe, erg zure druiven er bij gedaan, maar dat maakt amper verschil. Wie weet raad?

2 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (2)

De methode om jam dikker maken heet: inkoken. Dit is het door zachtjes koken laten verdampen van water, om een meer geconcentreerde smaak of een steviger consistentie te geven. Dit wordt toegepast bij o.a. jam, suikerstroop, te dunne saus.
Dit inkoken moet een eindproduct opleveren met minstens 60% suiker: dan blijft het vrij van bederf. Dit zogenoemde inkoken in suiker is een zeer oude wijze van conserveren: de Perzen, Meden en Babyloniërs maakten op deze wijze al jam.
Bron: Elsevier culinaire encyclopedie.
2 jaar geleden
teusvh
2 jaar geleden
In het recept staat dat je maar een paar minuten hoeft te koken. Dat klopt dus niet?
tinus1969
2 jaar geleden
Inkoken in suiker kan niet oud zijn omdat suiker pas rond het jaar 0 voor het eerst werd geproduceerd. https://en.m.wikipedia.org/wiki/History_of_sugar
Inekez1
2 jaar geleden
Langer koken helpt inderdaad om jam dikker te maken. Gewoon de dunne jam uit je potjes terug in de pan gooien, koken, roeren, potjes weer schoonmaken en uitkoken en opnieuw vullen met jam. Met een paar minuten koken, zoals op de zakjes geleisuiker staat, krijg je wel jam. Afhankelijk van het soort fruit en de rijpheid van dat fruit, is die jam dan dikker of dunner. Te dunne jam laat je gewoon iets langer koken. Regelmatig even testen door een druppel hete jam uit de pan op een koud schoteltje te doen, zodat je kunt zien hoe dik de jam uiteindelijk zal worden na afkoelen. Kokende jam is altijd veel dunner dan afgekoelde jam.
Inekez1
2 jaar geleden
@tinus1969
Lees je eigen link even goed:
"The history of sugar has five main phases:
The extraction of sugar cane juice from the sugarcane plant, and the subsequent domestication of the plant in tropical India and Southeast Asia sometime around 4,000 BC.
..." Het eerste gebruik van suiker dateert echt van ver voor het jaar 0
tinus1969
2 jaar geleden
@Inekez1: het kweken van suikerriet dateert van voor het jaar 0. Maar het proces om uit suikerriet suiker te halen is ‘pas’ rond het jaar 0 uitgevonden. Bovendien komt suikerriet uit ZO Azië (waarschijnlijk Nieuw Guinea), bereikte India later, en is waarschijnlijk pas door de moslims vanuit India naar het Midden Oosten gebracht.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. Er is sprake van een misverstand: het gaat niet om suikerriet.
Suiker wordt al duizenden jaren verkregen uit honing.
tinus1969
2 jaar geleden
Dat zou me nog steeds verbazen. Honing wordt en werd nauwelijks gebruikt als bron van suiker, en honing was een te zeldzaam luxe product om te gebruiken voor jam. Honingproductie werd pas grootschalig toen rietsuiker(!) beschikbaar kwam als vervangende wintervoeding voor bijenzwermen.
SentWierda
2 jaar geleden
@tinus1969. De productie van honing -i.v.m. de verkrijging van suikers- gaat nog veel verder terug dan de Perzen en Meden. De bijenteelt stamt uit de Steentijd, zoals te zien is op een rotstekening. Het begon met het verzamelen van honing uit door bijen bewoonde holle bomen of rotsspleten. Later plaatsten mensen stukken van holle bomen bij de woning, dekte die met strooien kapjes af en bijen nestelden zich hier. Geleidelijk ontwikkelde zich de bijenkorf.
Bron: Winkler Prins encyclopedie.
Ik denk dat dit door de vijgen komt....die hebben weinig pectine en dit is nu juist de stof die voor binding zorgt. Pruimen bevatten meestal veel pectine (Reine Claudes wat minder) en zeker als ze niet te rijp zijn. Hoe rijper de vrucht, hoe minder pectine! Wat halfrijpe druiven erbij is dus op zich een goed idee, maar blijkt nu toch niet voldoende te zijn geweest.

Ik zou de jam, als hij na een paar dagen nog te dun is, in een pannetje doen en opnieuw aan de kook brengen. Doe er dan een klein beetje pectinepoeder bij en laat een minuut of 1-2 koken. ( Pectinepoeder koop je gewoon in de supermarkt of biologische winkel)
Met een beetje bedoel ik een halt theelepeltje tot 1 theelepel. Het ligt er aan hoeveel massa je hebt. Test het dan even door een druppel op een koud bordje...loopt het nog uit of komt er een soort vliesje op dat het bij elkaar houdt. Vind je hem dan nog te dun, kook hem dan nog wat langer.
Je kunt natuurlijk ook wat meer geleisuiker erbij doen of pectinerijke vruchten zoals cranberry's en citroen, maar dat heeft ook invloed op de smaak....pectinepoeder niet.
Blijkt je jam nu te dik te zijn geworden, doe er dan wat water bij en breng aan de kook. Roer alles door en vul het dan opnieuw in schone, gesterilseerde potjes en bedenk dat het in kleine potjes sneller geleert.
amc